علت زرد شدن فرش بعد از شستن

علت زرد شدن فرش بعد از شستن

دکتر فرش
1402/12/08

شستن فرش در خانه کار دشوار و پر زحمتی است و همه برای یکبار هم که شده این کار دشوار و پر زحمت را انجام داده‌ایم؛ به همین دلیل تجربه زرد شدن رنگ فرش را نیز داشته‌ایم. این موضوع بسیار بد و ناخوشایند است و خستگی را بر تن ما چندین برابر می‌کند. زرد شدن فرش برای زمانی است که لکه‌های زرد رنگی را بر روی فرش و یا ریشه‌ فرش‌ها مشاهده کنیم. علت این اتفاق نیز درست انجام ندادن شستشو است. ما در اینجا قصد داریم که علت زرد شدن رنگ فرش‌های شما، جلوگیری از آن، از بین بردن آن و مواردی از این قبیل را توضیح دهیم. 

چرا فرش بعد از شست و شو زرد میشه؟

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که بعد از شستن فرش به‌وجود می‌آید زرد شدن فرش یا همان به‌وجود آمدن لکه‌های مختلف روی فرش و ریشه‌های آن است. معمولا زرد شدن فرش به دلیل شستن آن در خانه و استفاده از مواد شوینده نامناسب برای تمیز کردن و از بین بردن لکه‌های آن است. در زیر چند علت مهم زرد شدن فرش را برای شما نام برده و توضیح داده‌ایم: 

  • استفاده از شوینده‌های نامرغوب: در ابتدا لازم است این را ذکر کنیم که در استفاده از شوینده‌ها و ترکیبات آن دقت بالایی داشته باشید و به اندازه و نسبت آن توجه کنید؛ به این دلیل که ترکیبات قوی و اسیدی که در شوینده‌ها وجود دارد باعث می‌شود به بافت‌ فرش‌ها آسیب جدی و زیادی برسد. این ترکیبات نامناسب و نامرغوب باعث می‌شود که فرش‌ها و ریشه‌های آن زرد شوند. پس بهتر است از موادی که دارای آنزیم قوی هستند استفاده نکنید تا از آسیب‌های احتمالی و در نتیجه زرد شدن فرش جلوگیری کنید. 
  • باقی ماندن آب چرک و کثیف در فرش: صد در صد خارج نکردن آب کثیف و آلوده از فرش باعث می‌شود که آن ک و زرد بماند. برای اینکه جلوی این اتفاق را بگیریم بهتر است که تا جایی که امکان دارد آب کثیف را با پارو که محکم و مقاوم است، از فرش خارج کنید.  اگر این آب کثیف را از فرش خارج نکنید، فرش شما و ریشه‌های فرش دچار زردی می‌شوند.
  • آویزان کردن فرش پس از شستن: زمانی که فرش‌تان را می‌شورید و آن را همانطور که خیس است بلافاصله آویزان می‌کنید، تمامی آب‌های اضافی که در فرش وجود دارد روی ریشه‌های فرش باقی می‌ماند؛ این موضوع یکی از مهم‌ترین عواملی است که فرش‌ها زرد می‌شوند. شما باید طبق فرش و انواع مختلفی که دارد، روش صحیح و استاندارد خشک کردن فرش را یاد بگیرید.
  • عدم جاروکشی درست و مرتب روی فرش: زمانی که شما به صورت مداوم و دقیق روی فرش‌هایتان جارو نکشید، گرد و غبار زیادی روی فرش‌ها جمع می‌شوند که به مرور زمان به لکه‌های زرد و قهوه‌ای بر روی فرش‌های شما تبدیل می‌شوند. زمانی که گرد و غبار بر روی فرش‌های شما زیاد است، شما می‌توانید فرش‌ها را بتکانید تا این گرد و غبارها از بین بروند. هنگامی که می‌خواهید فرش بخرید، فرش‌هایی را انتخاب کنید که ابعاد مناسبی برای تمیزکردن و غبارگیری باشند.

چگونه زردی فرش را برطرف کنیم؟

  • شستشوی مجدد فرش: ممکن است زرد شدن فرش شما به دلیل شستشوی نامناسب فرش، آبکشی نادرست فرش و نفوذ گرد و غبار و ایجاد گل در آن باشد. در این مورد بهتر است که فرش مجدد شستشو شود. زمانی که مجدد شروع به شستن فرش کردید، سعی کنید آب کثیف را از بافت آن خارج کرده و فرش را به طور کامل خشک کنید. توجه داشته باشید که این روش زمان‌بر است.
  • استفاده از ترکیب سرکه و آب نمک: اگر اطلاع داشته باشید، سرکه برای از بین بردن برخی از لکه‌های فرش بسیار مناسب و کاربردی است. حالا یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن زردی که در فرش ایجاد شده ترکیب آب، نمک و سرکه است. برای درست کردن این محلول قوی و پاک کننده ابتدا به 1.5 لیتر آب، 2 قاشق چای‌خوری نمک و 2 قاشق سرکه نیاز دارید. زمانی که این مواد را باهم ترکیب کردید باید آن را به وسیله یک تکه تور و یا دستمال روی جاهایی که زرد و لکه است بکشید تا تمیز شود.
  • استفاده از ترکیب سرکه و جوش شیرین: این محلول از محلول سرکه و آب نمک قوی تر و تاثیر‌گذارتر است و بهتر می‌تواند زردی و لکه‌هایی که روی فرش‌ها به‌وجود آمده را از بین ببرد. برای درست کردن این محلول کافی است که از سرکه،جوش شیرین و آب استفاده کنید و مقدار آن نیز به اندازه مقدار ترکیب بالا باشد. با این محلول به راحتی می‌توانید ریشه‌های فرش را سفید کنید.
  • استفاده از شوینده‌هایی که اسیدیته پایین دارند: در این روش شما می‌توانید از شوینده‌هایی که اسیدیته پایین‌تری نسبت به سایر شوینده‌ها دارند استفاده کنید. اگر بخواهیم چند نمونه از این شوینده ‌ها را به شما معرفی کنیم، ما شوینده‌هایی مانند شامپو فرش، صابون، پودر دستی و ... را نام می‌بریم. برای انجام این روش کافی است مقداری از این شوینده‌ها را در آب ولرم حل کنید و سپس با استفاده از اسفنج یا تکه‌ای ابر، بر روی آن فرش بکشید و منتظر بمانید تا خشک شود. صابون رختشویی نیز در این موارد کارایی بالایی دارد شما می‌توانید فرش زرد شده را خیس کنید، سپس روی آن قسمت خیس شده صابون رختشویی را بکشید تا تمیز شود. زمانی که از تمیز شدن فرش مطمئن شدید، اثرات صابون را پاک کرده و سپس به صورت صحیح و درست آن قسمت را آبکشی کنید.
  • استفاده از پارچه مرطوب: در برخی موارد، ممکن است زردی و لکه‌ فرش‌های شسته شده کم و یا کمرنگ باشند. در این صورت لازم است شما آن قسمت را به وسیله یک پارچه معمولی و نمدار از بین ببرید. 
  • مراجعه به قالیشویی: تمامی روش‌هایی در بالا برای شما توضیح داده شده را امتحان کرده‌اید؟ زردی فرش از بین نرفته است؟ ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که فرش خود را به یک قالیشویی کاربلد بسپارید تا آن‌ها لکه و زردی فرش‌تان را به راحتی از بین ببرند.

چگونه از زرد شدن فرش جلوگیری کنیم؟

  1. در ابتدا نیاز است که شما بررسی کنید فرش‌تان چه جنسی دارد؛ که آیا این جنس از فرش از خود رنگ می‌دهد یا خیر. برای فهمیدن این موضوع شما باید یک پارچه را خیس کنید و روی فرش بکشید. پارچه شما رنگی شد؟ اگر شاهد رنگی شده پارچه شدید، به هیچ عنوان فرش را خودتان نشویید.
  2. سعی کنید فرشتان را در جایی بشویید که زمین آن شیبدار است و آب به خوبی از فرش تخلیه می‌شود.
  3. فرش را از قبل خیس نکنید.
  4. از هر مواد شوینده‌ای برای شستن فرش خود استفاده نکنید. مواد شوینده مناسب برای فرش باید اسیدیته خنثی باشد. برای مثال صابون، پودر دستی و شامپو فرش برای شستشو مناسب است. 
  5. فرش را به خوبی آبگیری کنید. این آبگیری با تی و پارو صورت می‌گیرد. 
  6. پس از آنکه فرش را شستید و پهن کردید، مجدد روی آن آب نگیرید. 

جمع‌بندی

اگر دوست دارید فرش خود را حرفه‌ای بشویید و هیچ عیب و نقصی را در کار خود به جای نگذارید بهتر است که با آگاهی و اطلاعات کامل این کار را انجام دهید. هنگام آبکشی از روش صحیح استفاده کنید، به صورت درست فرش را خشک کنید و ... اما اگر زمانی با مشکلاتی از قبیل زردی فرش رو به رو شدید اصلا نگران نباشید چرا که موارد بالا حلال مشکلات شما هستند و به راحتی می‌توانید از بروز مشکلات جلوگیری کرده و یا آن‌ها را رفع کنید.
 

نظرات کاربران