راهنمای ست کردن فرش با میز نهار خوری

راهنمای ست کردن فرش با میز نهار خوری

دکتر فرش
1402/11/28

امروزه در بسیاری از ساختمان‌ها مشاهده می‌کنیم که ست کردن فرش با میز نهار خوری به یک دغدغه بسیار مهم برای اکثر افراد تبدیل شده است. معمولا بسیاری از افراد در زیر میز نهار خوری خود از فرش استفاده نمی‌کنند، ولی افراد زیادی نیز هستند که علاقه زیادی به استفاده از فرش در زیر میز خود دارند. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث چنین علاقه‌ای می‌شود. برای مثال این کار باعث می‌شود تا کف پاها با زمین در تماس نباشد و در عین غذا خوردن احساس راحتی بیشتری داشته باشید. 

دلیل دیگر این موضوع زیبایی بیشتر محیط آشپزخانه است که بسیاری از افراد به این موضوع توجه می‌کنند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه می‌توانیم میز نهار خوری خود را با فرشی که زیر آن می‌اندازیم ست کنیم؟ ما در این مطلب قصد داریم نکات و راهکارهایی را به شما ارائه دهیم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی راحت اقدام به ست کردن فرش با میز نهار خوری کنید. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید. 

چرا باید از فرش در زیر میز نهار خوری خود استفاده کنیم؟ 

پیش از صحبت درباره ست کردن فرش با میز نهار خوری و ارائه راهکارهایی در این زمینه اجازه دهید تا درباره دلایل انجام این کار صحبت کنیم. دلایل بسیار زیادی برای انداختن فرش در زیر میز نهار خوری وجود دارد. اولین دلیل این است که فرش زیر میز می‌تواند به‌عنوان عایق سرما و گرما عمل کند. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا کف پای شما در زمان نهار خوردن خیلی سرد یا گرم نشود. در نتیجه شما می‌توانید احساس بهتری را در زمان غذا خوردن داشته باشید.

انداختن فرش زیر میز نهار خوری یک مزیت بسیار مهم دیگر نیز دارد و آن این است که شما می‌توانید از شکستن ظروف جلوگیری کنید. اگر روی میز نهار خوری غذا خورده باشید حتما می‌دانید که زیاد پیش می‌آید ظروف شکستنی از روی میز پایین بیفتند. وجود یک فرش نرم در زیر میز می‌تواند تا حد زیادی از شکستن ظروف شما جلوگیری کند. از طرف دیگر تمیز کردن فرش معمولا کار بسیار ساده‌تری است و در نتیجه شما می‌توانید در نظافت خود نیز عملکرد بهتری داشته باشید. حتما توجه داشته باشید که در فرش هایی که زیر میز استفاده میکنید، حتما کاور محافظ ریشه فرش داشته باشند.

مستقل کردن میز نهارخوری در فضای آشپزخانه 

یکی از دلایل اهمیت ست کردن فرش با میز نهار خوری این است که شما با انجام این کار می‌توانید محیط آشپزخانه خود را به‌صورت کاملا مستقل دربیاورید. فرض کنید که فرشی زیر میز نهار خوری خود در آشپزخانه نیندازید. در چنین شرایطی معمولا وقتی که وارد محیط آشپزخانه می‌شوید گمان می‌کنید که کل این محیط به‌صورت یکپارچه است. حال وقتی که یک فرش را زیر میز نهار خوری خود می‌اندازید اولین نکته‌ای که به چشم می‌رسد این است که فضای آشپزخانه معمولا به دو بخش میز نهار خوری و سایر بخش‌های آشپزخانه تقسیم‌بندی می‌شود. 
در واقع شما به‌سادگی با انداختن یک فرش زیر میز خود توانسته‌اید یک بخش مستقل را در آشپزخانه خود به وجود بیاورید. این کار نه‌تنها می‌تواند به زیبایی کلاسیک آشپزخانه شما کمک کند بلکه احساس راحتی بیشتری را نیز به شما منتقل می‌کند. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که با مشکل یکدست بودن بیش از اندازه آشپزخانه و عناصری که در آن قرار گرفته‌اند درگیر هستید یکی از بهترین راهکارهایی که برای شما وجود دارد استفاده از یک فرش زیر میز نهار خوری است. 

ابعاد استاندارد را برای فرش زیر میز نهار خوری انتخاب کنید 

اولین نکته‌ای که در ست کردن فرش با میز نهار خوری باید به آن دقت و توجه زیادی داشته باشید و سعی کنید نکات مربوط به آن را رعایت کنید تنظیم ابعاد و اندازه‌های فرشی است که قصد دارید زیر میز نهار خوری خود پهن کنید. برای انتخاب این ابعاد شما باید به ابعاد میز و صندلی‌هایی که برای نهار خوری استفاده می‌کنید دقت و توجه داشته باشید. اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه کنید این است که وقتی صندلی خود را برای غذا خوردن عقب می‌کشید حتما باید پایه‌های صندلی روی فرش قرار گرفته باشند. 

در صورتی که این اتفاق نیفتد باید توجه داشته باشید که فرش شما ابعاد استانداردی ندارد. در صورتی که پایه میز روی لبه فرش قرار گیرد یا بخشی از آن روی زمین و باقی آن روی فرش باشد هم باعث آسیب رسیدن به فرش شده و هم به کف آشپزخانه شما آسیب وارد می‌کند. معمولا استانداردترین اندازه‌هایی که در این زمینه معرفی می‌شوند این است که سعی کنید 75 سانتی متر فاصله بین لبه‌های میز نهار خوری شما و فرشی که در زیر آن پهن کرده‌اید فاصله وجود داشته باشد. 

نکته مهم دیگری که در انتخاب ابعاد مناسب برای فرش زیر میز نهار خوری باید به آن توجه کنید میزان استفاده شما از میز نهار خوری است. اگر شما هم جز آن خانواده‌هایی هستید که خیلی دیر به دیر از میز نهار خوری خود استفاده می‌کنید می‌توانید از فرش‌هایی که ابعاد کوچک‌تری دارند نیز استفاده کنید. این در حالی است که برای خانواده‌هایی که به میزان زیادی از میز نهار خوری خود استفاده می‌کنند فرش‌هایی که دارای ابعاد بزرگ‌تری هستند معمولا گزینه بهتری برای خرید و ست کردن فرش با میز نهار خوری به شمار می‌آیند. 

به کفپوش خود دقت داشته باشید 

نکته دومی که باید به آن دقت داشته باشید نوع کفپوشی است که شما از آن استفاده می‌کنید. برخی از انواع کفپوش‌هایی که در آشپزخانه‌ها استفاده می‌شوند معمولا خیلی سریع لیز می‌خورند و همین عامل نیز باعث می‌شود تا هر فرشی را نتوان روی آنها قرار دارد. پس شما برای این‌که بتوانید یک فرش مناسب را برای زیر میز نهار خوری خود انتخاب کنید حتما باید به جنس فرش و جنس کفپوش‌های خود نیز توجه کنید. از طرف دیگر برای ست کردن فرش با میز نهار خوری نیز توجه داشتن به جنس کفپوش بسیار مهم است. 

برای مثال اگر کفپوش آشپزخانه شما چوبی است شما می‌توانید از فرش‌ها یا موکت‌هایی برای خرید استفاده کنید که حالت چوبی و کلاسیک آشپزخانه شما را حفظ می‌کنند. 

توجه داشتن به شکل هندسی فرش زیر میز نهارخوری 

یکی از موارد بسیار مهمی که درباره ست کردن فرش با میز نهار خوری باید به آن دقت و توجه کافی را داشته باشید این است که حتما سعی کنید شکل هندسی فرشی که برای زیر میز نهار خوری خود انتخاب می‌کنید همخوانی مناسبی با شکل میز نهارخوری شما داشته باشد. برای مثال اگر میز نهار خوری که برای آشپزخانه خود انتخاب کرده‌اید شکل بیضی دارد بهتر است فرشی را انتخاب کنید که شکل دایره‌ای یا بیضی داشته باشد. از طرف دیگر اگر شکل میز نهار خوری شما به‌صورت مستطیلی است بهتر است شکل فرش زیر آن نیز به‌صورت مستطیلی باشد. 
نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که شما می‌توانید شکل هندسی فرش خود را دقیقا متضاد شکل میز نهارخوری خود نیز انتخاب کنید. برای انجام چنین کاری برای مثال اگر شکل میز شما به‌صورت بیضی یا دایره‌ای است می‌توانید از فرش‌های مستطیلی شکل استفاده کنید. در صورتی که همین نکته ساده را رعایت کنید می‌توانید به‌راحتی یک فرش مناسب را برای میز نهار خوری خود انتخاب کنید. 

انتخاب طرح و رنگ فرش با توجه به میز و لوازم منزل

برای ست کردن فرش با میز نهار خوری باید به طرح و رنگ فرشی که برای زیر میز نهار خوری خود انتخاب می‌کنید نیز دقت و توجه کافی را داشته باشید. اولین نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت کنید این است که سعی کنید این فرش را بر اساس سبک و رنگ‌آمیزی فشای غذاخوری خود انتخاب کنید. برای مثال اگر میز نهار خوری شما در آشپزخانه قرار دارد بهتر است فرشی را انتخاب کنید که طرح آن با دکوراسیون داخل آشپزخانه شما همخوانی لازم را داشته باشد. 

از طرف دیگر اگر میز نهار خوری شما در سالن قرار دارد باز هم باید به فضای داخلی و دکوراسیون سالن خود دقت داشته باشید تا بتوانید فرشی را مناسب با این دکوراسیون برای خرید انتخاب کنید. یک تکنیک بسیار جذاب در اینجا این است که از حالت تضاد استفاده کنید. برای مثال فرض کنید که شما یک آشپزخانه با دکوراسیون شلوغ دارید که به دنبال یک فرش مناسب برای آن هستید. یکی از بهترین گزینه‌هایی که در اینجا پیش روی شما قرار دارد استفاده از فرش‌هایی است که در حالت ساده طراحی شده‌اند یا تک رنگ هستند. 

از طرف دیگر اگر فضایی که میز نهار خوری شما در آن قرار دارد یک فضای ساده و خنثی است می‌توانید با انداختن یک فرش شلوغ که دارای رنگ‌های زیادی است و از طرح‌های شلوغ در آن استفاده شده است جلوه ویژه‌ای را به سالن غذا خوری یا آشپزخانه خود بدهید. این تکنیک بسیار کاربردی در ست کردن فرش با میز نهار خوری می‌تواند به شما کمک کند تا یک ست جذاب را در فضای آشپزخانه یا سالن غذاخوری خود به وجود بیاورید. 

توجه به جزئیات فرشی که قصد خرید آن را دارید 

به منظور ست کردن فرش با میز نهار خوری شما باید به نکات بسیار مهم دیگری نیز دقت داشته باشید. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • در قدم اول سعی کنید با استفاده از تضاد یک حالت جذاب را ایجاد کنید. در واقع حالت تضاد که در بخش قبلی توضیح دادیم و نکاتی را درباره آن بیان کردیم باعث می‌شود تا فرش شما به‌صورت برجسته‌تری دیده شود و در نتیجه زیبایی ظاهری بیشتری را به وجود می‌آورد. 
  • از طرف دیگر شما باید به محل قرارگیری میز خود نیز در هنگام انتخاب فرش مناسب دقت داشته باشید. برای مثال اگر میز غذاخوری شما در نقطه‌ای از آشپزخانه یا سالن غذاخوری قرار دارد که رفت و آمد زیادی در آن صورت می‌گیرد بهتر است سعی کنید فرش‌هایی با طرح شلوغ را برای آنها انتخاب کنید. فرش‌هایی که دارای طرح‌های شلوغ هستند باعث می‌شوند تا کثیفی‌ها به این ‌سادگی دیده نشوند. این نکته به خصوص برای خانواده‌هایی که دارای فرزند کوچک هستند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 
  • نکته مهم دیگر این است که اگر نگرانی‌هایی در خصوص کثیفی فرش‌های زیر میز نهار خوری دارید می‌توانید از رنگ‌های تیره استفاده کنید. فراموش نکنید که رنگ‌های تیره معمولا دیرتر کثیف می‌شوند و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا شما دیرتر نیازمند شستشوی آنها شوید. از طرف دیگر معمولا فرش‌های تیره می‌توانند کنتراست بهتری را نیز در فضا ایجاد کنند که البته این موضوع کاملا به سبک طراحی داخلی آشپزخانه یا سالن غذاخوری شما بستگی دارد. 

آیا برای ست کردن فرش با میز نهار خوری به مشاوره نیاز داریم؟ 

سوال بسیار مهمی که ممکن است برای شما هم به وجود آمده باشد این است که آیا برای ست کردن فرش با میز نهار خوری به خدمات مشاوره نیز نیاز پیدا خواهیم کرد یا بدون نیاز به چنین خدماتی می‌توانیم یک فرش مناسب را برای زیر میز نهارخوری خود انتخاب کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که قطعا شما بدون دریافت خدمات مشاوره نیز می‌توانید این کار را انجام دهید، ولی اگر برای این کار از فردی که تجربه و تخصص بالایی در زمینه ست کردن و دکوراسیون داخلی دارد کمک بگیرید می‌توانید نتیجه بهتری دریافت کنید. 

امروزه مجموعه‌های مختلفی هستند که چنین خدماتی را به شما ارائه می‌دهند که شما هم می‌توانید از خدمات آنها استفاده کنید. از طرف دیگر برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از خدماتی که در حال حاضر در مجموعه دکتر فرش به شما ارائه می‌شود نیز استفاده کنید بدون این‌که محدودیتی برای شما به وجود بیاید. 

ابعاد و اندازه فرش چقدر در ست کردن میز نهار خوری با فرش تاثیرگذار است؟ 

ابعاد فرش یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب فرش زیر میز نهار خوری است که باید به آن دقت کنید. ابعاد فرش حتما باید بیشتر ابعاد میز + 70 سانتی متر باشد. 

برای جلوگیری از کثیفی چه فرشی را برای زیر میز نهارخوری انتخاب کنیم؟ 

فرش‌های تیره یا با رنگ خنثی تیره می‌توانند گزینه بهتری برای خرید شما باشند. 

برچسب ها: آموزش
نظرات کاربران