انبار کردن فرش دستبافت و فرش ماشینی

انبار کردن فرش دستبافت و فرش ماشینی

دکتر فرش
1402/11/23

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید از فرش‌های خود به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید باید به اصول و قواعد خاصی در این زمینه توجه داشته باشید. توجه داشتن به روش های صحیح انبار کردن فرش دستبافت و ماشینی به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی سریع و راحت فرش‌های مختلف را انبار کرده و از آنها به شکلی در انبار خود نگهداری کنید که کمترین میزان آسیب در طول مدت زمان طولانی به آنها وارد شود. 

به همین علت نیز ما در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره روش‌های صحیحی که برای انبار کردن انواع فرش‌ها وجود دارند و نکات مهمی که باید در زمان انبار کردن این فرش‌ها به آنها دقت داشته باشید صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید. 

انتخاب محلی مناسب برای انبار کردن فرش‌ها 

اولین نکته‌ای که در خصوص روش های صحیح انبار کردن فرش دستبافت و فرش ماشینی باید به آن دقت داشته باشید این است که هریک از انواع فرش‌ها نیازمند این هستند که آنها را در جای درستی نگهداری و انبار کنید. برای انجام چنین کاری شما باید به نکات متعددی در این زمینه دقت داشته باشید. از جمله عواملی که می‌توانند به میزان زیادی روی انتخاب محل مناسب انبارکردن تاثیرگذار باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • کم بودن رطوبت: رطوبت یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به فرش‌های شما در زمان انبارکردن و نگهداری طولانی مدت آسیب برساند. به همین علت نیز شما در زمان انتخاب انبار مناسب باید سعی کنید محلی را انتخاب کنید که کمترین میزان رطوبت را داشته باشد تا به این ترتیب از آسیب رسیدن به فرش‌های خود جلوگیری کرده باشید. 
  • داشتن تهویه مناسب: فاکتور مهم دیگری که باید در این زمینه به آن دقت داشته باشید این است که محلی را انتخاب کنید که سیستم تهویه مناسبی داشته باشد. وجود تهویه مناسب می‌تواند به میزان زیادی رطوبت را کاهش داده و از گرمای محیط نیز جلوگیری کند. همین عامل نیز می‌تواند به طور مستقیم روی افزایش طول عمر فرش‌ها در دراز مدت تاثیرگذار باشد. 
  • وجود پنجره‌های نورگیر در محیط: یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که سعی کنید محیط‌هایی را برای انبارکردن فرش‌های خود انتخاب کنید که دارای پنجره‌های نورگیر باشند. وجود نور در محیط می‌تواند از آسیب رسیدن به فرش‌ها از طریق بیدهای مخصوص فرش جلوگیری کرده و در نتیجه طول عمر آنها را افزایش دهد. 

جلوگیری از چروک شدن فرش‌ها در طول زمان 

یکی از بهترین روش های صحیح انبار کردن فرش دستبافت و ماشینی به منظور جلوگیری از چروک شدن فرش‌های شما در دراز مدت این است که سعی کنید فرش‌های خود را به‌صورت لول شده انبار کنید. برای این کار باید دقت داشته باشید که دو طرف فرش‌های خود را به یک اندازه لوله کنید و به این ترتیب فرش‌های خود را به‌صورت صاف نگهداری کنید. دقت داشته باشید بعد از این‌که فرش‌های خود را به‌صورت لوله‌ای درآوردید می‌توانید دور آن را یک پارچه سفید نازک و نخی بکشید. به این ترتیب شما می‌توانید از آلوده شدن قسمت‌های داخلی فرش و کثیف شدن آن نیز به میزان زیادی جلوگیری کنید. همچنین به شما پیشنهاد میکنیم حتما از محافظ ریشه فرش دکتر فرش استفاده کنید. زیرا ریشه فرش، نقطه حساس آنها هستند و در صورت آسیب دیدگی، ترمیم آنها بسیار مشکل خواهد بود.

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که اگر پارچه‌های نخی را برای این کار انتخاب کنید این کار باعث می‌شود تا هوا به‌خوبی وارد فرش‌های شما شود و در نتیجه رطوبت نیز در داخل فرش‌ها باقی نمی‌ماند. این موضوع هم یکی از فاکتورهای مهمی است که می‌تواند روی طول عمر فرش‌های شما در زمان انبارکردن به میزان زیادی تاثیرگذار باشد. 

انبارکردن قالی‌های قدیمی و فرش‌های ارزشمند 

در بسیاری از موارد ممکن است اکثر افراد به دنبال این باشند که فرش‌های ارزشمند و قالی‌های خود را نیز انبار کنند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید باید بدانید که تا جای ممکن بهتر است که از انبارکردن فرش‌های ارزشمند و قالی‌های گران‌قیمت خود خودداری کنید. با این حال اگر مجبور به انجام این کار هستید بهتر است حتما به عملیات سم‌پاشی این فرش‌ها و قالی‌ها دقت و توجه داشته باشید. سم‌پاشی یکی از بهترین روش های صحیح انبار کردن فرش دستبافت و ماشینی به شمار می‌آید که می‌تواند طول عمر فرش‌های شما را به میزان زیادی افزایش دهد.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که معمولا از نفتالین برای سم‌پاشی این فرش‌ها استفاده می‌شود. نفتالین می‌تواند از بیدزدگی فرش‌های گران‌قیمت شما جلوگیری کرده و در نتیجه باعث شود تا کیفیت فرش‌های شما در طول زمان حفظ شود. از طرف دیگر این کار می‌تواند تا حد زیادی از نابودی تار و پودهای فرش‌های گران‌قیمت شما نیز جلوگیری کرده و به این ترتیب روی طول عمر فرش‌های گران‌قیمت و ارزنده شما هم تاثیرگذار باشد.

سعی کنید گرمای محیط را تا حد ممکن کم کنید 

از دیگر روش های صحیح انبار کردن فرش دستبافت و ماشینی وجود دارد و شما هم باید به آن دقت و توجه داشته باشید این است که سعی کنید گرمای محیط را تا حد ممکن کاهش دهید. کاهش گرمای محیط می‌تواند به میزان زیادی روی طول عمر محصولات شما تاثیرگذار بوده و باعث شود تا فرش‌های شما در طول زمان کیفیت خود را از دست ندهند. نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که وجود گرما در محیط می‌تواند تا حد زیادی باعث شود که رطوبت و نم زیادی نیز در محیط به وجود بیاید.

این موضوع نیز به طور مستقیم می‌تواند باعث از بین رفتن فرش‌های شما شود. نکته مهم دیگری که در این خصوص باید به آن دقت کنید این است که وجود گرما در محیط می‌تواند باعث شود تا هم موریانه‌ها و هم انواع حشرات از جمله بید به سمت فرش‌های شما حمله‌ور شوند که این موضوع باعث می‌شود تا فرش شما خیلی سریع از بین برود. معمولا قراردادن یک سیستم تهویه مناسب در محلی که قصد انبارکردن فرش‌های خود و به خصوص فرش‌های ارزشمند را دارید می‌تواند تا حد زیادی از به وجود آمدن یک محیط گرم و آسیب رسیدن به فرش جلوگیری کند. 

سعی کنید فرش‌ها را نه خیلی محکم و نه خیلی شل لوله کرده یا جمع کنید 

فاکتور بسیار مهم دیگری که در خصوص روش های صحیح انبار کردن فرش دستبافت و ماشینی باید به آن دقت داشته باشید این است که سعی کنید فرش‌های خود را نه خیلی محکم و نه خیلی شل لوله کرده یا جمع کنید. در صورتی که فرش‌های خود را خیلی سفت و محکم لوله یا جمع کنید می‌توانید باعث شوید که خطوطی روی فرش‌های شما به وجود بیایند و اصطلاحا باعث شوند تا فرش‌های شما بشکنند. این در حالی است که اگر فرش‌های خود را خیلی شل لوله کرده یا جمع کنید نیز مشکلات مخصوص به خود را برای شما خواهد داشت.

برای مثال اگر از روش لوله‌کردن برای فرش‌های خود استفاده می‌کنید باید به این موضوع دقت داشته باشید که اگر خیلی شل آنها را لوله کنید این امکان وجود دارد که خیلی سریع فرش‌های شما اصطلاحا وا بروند و شما مجبور شوید که دوباره آنها را جمع کنید. پس حتما زمانی که قصد انبار کردن انواع فرش‌های خود را دارید به این موضوع دقت داشته باشید. 

برای جمع کردن فرش‌ها یا لوله کردن آنها به جهت خواب فرش دقت داشته باشید 

یکی از مواردی که در خصوص روش های صحیح انبار کردن فرش دستبافت و ماشینی به میزان زیادی به شما کمک می‌کند تا بتوانید فرش‌های خود را به شکل بهتری انبار کرده و آنها را جمع کنید این است که در زمان لوله کردن یا جمع کردن فرش خود حتما به جهت خواب فرش دقت و توجه کافی را داشته باشید. در صورتی که به این نکته دقت نکنید ممکن است جهت خواب فرش شما با جهت جمع کردن یا لوله کردن همسو نباشد و در نتیجه این موضوع باعث می‌شود تا در دراز مدت کیفیت فرش شما به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و دیگر نرمی سابق را نداشته باشد. 

چند روش برای انبار کردن فرش‌های دستبافت وجود دارد؟ 

شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلفی این کار را انجام دهید. لوله کردن، جمع کردن به‌صورت مستطیلی و ... از جمله این روش‌ها به شمار می‌آیند. 

برای انبارکردن ماشین‌های دستبافت و ماشینی به چه فاکتورهایی باید دقت داشته باشیم؟ 

از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که در این زمینه باید به آنها دقت داشته باشید می‌توان به نوع محیطی که فرش‌ها را در آن نگهداری می‌کنید، میزان رطوبت محیط، میزان گرمای موجود در محیط و ... اشاره کرد. 

با نگهداری درست از فرش، از پوسیدگی آن جلوگیری کنید

آشنایی با روش های صحیح انبار کردن فرش دستبافت و ماشینی به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی سریع و راحت انواع مختلف فرش‌ها را انبار کرده بدون این‌که آسیبی به آنها وارد شود. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست بیاورید و فرش‌های خود را به بهترین شکل ممکن انبار کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط مجموعه دکتر فرش نیز استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید. 
 

نظرات کاربران