فرش ریز بافت بهتره یا فرش درشت بافت؟

فرش ریز بافت بهتره یا فرش درشت بافت؟

دکتر فرش
1402/09/29

در زمان خرید فرش لازم است که به نکات مختلف و حتی جزئی توجه شود. متاسفانه اغلب افراد بدون آگاهی کافی در خصوص ویژگی‌ها و مشخصات مهم فرش‌ها اقدام به خرید می‌کنند و بعد از انتخابی نامناسب نسبت به شرایط و نیاز، نارضایتی خود را نسبت به تجربه خرید خود اعلام می‌کنند. در صورتی که با در نظر گرفتن نکاتی می‌توانند بهترین انتخاب را داشته باشند. یکی از موارد مهم در زمان خرید فرش، توجه به ریز بافت یا درشت بافت آن است. در این مطلب به طور کامل به بررسی تفاوت فرش ریز بافت و درشت بافت می‌پردازیم و در نهایت باید تصمیم بگیرید بسته به شرایط کدام مدل برای‌تان مناسب‌تر است.

فرش ریز بافت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

به صورت کلی فرش‌هایی که از گره‌های ریزتری تشکیل شده‌اند تحت عنوان فرش ریز بافت شناخته می‌شوند. ریز بافت بودن فرش یکی از عوامل تعیین‌کننده مرغوبیت فرش است؛ البته این عامل نمی‌تواند به تنهایی کیفیت و مرغوبیت فرش را تضمین کند.  در هر دو فرش‌های ماشینی و دستبافت تراکم گره‌های موجود محاسبه شده و فرش‌هایی با تراکم بیشتر ریز بافت‌تر هستند. به دلیل قیمت بالای فرش‌های دستبافت، بسیاری به خرید فرش‌های ماشینی ریزبافت روی می‌آورند؛ این به دلیل آن است که چنین فرش‌هایی از نظر ظاهری شباهت بسیار بالایی به فرش‌های دستبافت پیدا می‌کنند.فرش ریزبافت یا درشت بافت؟

بیشتر بخوانید: گبه چیست

فرش درشت بافت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

در ادامه بحث تفاوت فرش ریز بافت و درشت بافت به معرفی فرش درشت بافت می‌پردازیم. این نوع از فرش‌ها تراکم گره کمتری نسبت به فرش‌های ریزبافت دارند و از الیاف نسبتا ضخیم‌تری هم بافته می‌شوند. به دلیل کم بودن تراکم، فرش‌های درشت بافت جزئیات کمتری نسبت به فرش‌های ریزبافت دارند.

تفاوت فرش ریز بافت و درشت بافت؛ کدام بهتر است؟!

اما در این بخش به بررسی تفاوت فرش ریز بافت و درشت بافت می‌پردازیم. هر کدام از این فرش‌های دارای ویژگی‌های خاصی است که آن‌ها را برای شرایط و محیط‌های خاصی مناسب می‌کند. در زیر مهم‌ترین تفاوت‌های این دو مدل فرش آورده شده است.

تفاوت در نخ و بافت فرش

اصلی‌ترین تفاوت فرش ریز بافت و درشت بافت در نخ و بافت فرش است. برای بافت فرش‌های ریز بافت از نخ‌های نازک‌تر استفاده می‌شود و بافت آن‌ها نیز بسیار ظریف‌تر است. این باعث می‌شود که از نظر تعداد گره هم تعداد بیشتری نسبت به فرش‌های درشت بافت داشته باشند. این در حالی است که برای بافت فرش‌های درشت بافت از نخ‌ها و الیاف درشت‌تری استفاده می‌شود و تراکم کمتری دارند.

تفاوت در ظرافت

فرش‌های ریز بافت ظرافت بسیار بالاتری را دارند و این باید در زمان انتخاب فرش مد نظر قرار بگیرد. اگر قصد خرید فرش برای محیط‌های شلوغ و پر رفت و آمد را دارید، فرش‌های درشت بافت به دلیل ضخامت بیشتر گزینه مناسب‌تری خواهند بود و می‌توانند در برابر آسیب‌های احتمالی مقاومت بهتری را نشان دهند. البته برخی فرش‌های درشت بافت به دلیل ضخامت و ارتفاع بیشتر، امکان پرزدهی را دارند که باید پیش از خرید نسبت به این موضوع اطمینان حاصل کنید.

تفاوت در طراحی و جزئیات

فرش ریزبافت به دلیل آن که تراکم بیشتری دارد، در جزئیات بهتر عمل کرده و اگر به دنبال جزئیات بالاتری در فرش‌ها هستند و زیبایی آن‌ها برایتان اولویت دارد، بهتر است به سراغ این نوع فرش‌ها بروید. در فرش‌های درشت بافت گره‌های کمتری وجود دارد و این باعث می‌شود که محدودیت‌هایی در طراحی وجود داشته باشد. معمولا طرح‌های فرش‌های درشت بافت کلی‌تر بوده و جزئیات خاصی در آن‌ها قابل‌مشاهده نیست؛ اما بر عکس در قالی‌هایی با بافت ریزتر ممکن است در هر بخشی جزئیات خاص و چشم‌نوازی را مشاهده کنید.

تفاوت فرش ریز بافت و درشت بافتبیشتر بخوانید: تاریخچه فرش ماشینی

تفاوت در وضوح نقشه فرش

دیگر تفاوت فرش ریز بافت و درشت بافت در وضوح نقشه است. علاوه بر جزئیات بیشتر در فرش ریزبافت، وضوح نقشه نهایی نیز به دلیل تراکم بیشتر و تعداد گره‌های بالاتر، نسبت به فرش درشت بافت بالاتر است که این در زیبایی کلی فرش تاثیر زیادی دارد.

تفاوت در نرمی و لطافت

ظرافت بالاتر فرش ریزبافت باعث بالاتر رفتن نرمی و لطافت این فرش‌ها می‌شود. در حقیقت وقتی روی این نوع فرش‌ها قدم می‌‌گذارید، احساس نرمی و لطافت بیشتری را دارید. اما در فرش درشت بافت به دلیل بافت خشن‌تر، کمی از لطافت و نرمی فرش کاسته می‌شود.

تفاوت در قیمت

آخرین مورد از تفاوت فرش ریز بافت و درشت بافت که به آن اشاره می‌کنیم، قیمت آن‌ها است. به صورت کلی فرش‌های ریزبافت به علت تراکم و تعداد گره بالاتر، قیمت بیشتری از فرش‌های درشت‌بافت‌ دارند. همچنین از دلایل دیگری که روی قیمت نهایی این فرش‌ها تاثیر می‌گذارد، می‌توان به نوع دستگاهی که فرش با آن‌ها بافته می‌شود، الیاف و نخ‌های به‌کاررفته، تعداد رنگ‌های استفاده‌شده و... اشاره کرد. بنابراین اگر قیمت فرش برای شما اولویت بالایی دارد، باید به این موضوع دقت داشته باشید که فرش‌های با بافت ریزتر قیمت بالاتری را هم دارد.

جمع‌بندی

در نهایت باید اشاره کنیم انتخاب از بین فرش‌های ریزبافت و درشت بافت، کاملا وابسته به نیاز و شرایط موجود است. هر دوی این فرش‌ها با تکنولوژی و مواد اولیه برتر و باکیفیتی تولید شده و در دسترس قرار دارند و تنها در ویژگی‌های خاصی تفاوت دارند. اگر ظرافت و زیبایی فرش‌ برایتان مهم است، مدل ریز بافت و اگر قیمت مناسب و مقاومت فرش اولویت بالاتری دارد، فرش درشت بافت گزینه مناسبی است. با بررسی تفاوت فرش ریز بافت و درشت بافت که در این مطلب به آن پرداخته شد می‌توانید انتخاب بهتر و رضایت‌بخشی را داشته باشید.

دکتر فرش ارائه‌کننده فرش‌های باکیفیت و مرغوب در انواع متنوع از بهترین برندهای تولیدکننده، آماده ارائه خدمات مختلف به مشتریان است. شما این فرصت را دارید که فرش مد نظرتان را در کمترین زمان ممکن سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.
 

نظرات کاربران