آموزش نحوه پاک کردن لکه روغن از روی فرش

آموزش نحوه پاک کردن لکه روغن از روی فرش

دکتر فرش
1402/08/22

فرش‌ها یکی از عناصر خانه هستند که به شدت در معرض آلودگی و کثیف شدن قرار دارند. به خصوص اگر به تمیزی فرش‌هایتان اهمیت زیادی بدهید، آلودگی آن‌ها به دغدغه و نگرانی شما تبدیل می‌شود. ریختن لکه روغن به دلیل چسبندگی بالا ممکن است بدترین اتفاقی باشد که برای فرش‌تان بیفتد! این موضوع به ویژه بر روی فرش آشپزخانه که بیشتر با انواع روغن سر و کار دارید دیده می‌شود. اما جای نگرانی نیست؛ ما در اینجا بهترین روش های پاک کردن لکه روغن از روی فرش را بررسی می‌کنیم که می‌توانید در مدت زمان کوتاهی از شر این لکه‌ها رها شوید.

چگونگی پاک کردن لکه روغن از روی فرش

پیش از هر گونه اقدام برای پاک کردن لکه روغن از روی فرش، باید برچسب فرش‌تان را مطالعه کرده که جنس تار و پود آن را متوجه شوید. این مورد باعث می‌شود که از مواد آسیب‌زننده به فرش استفاده نکنید. همچنین به صورت کلی استفاده از مواد شیمیایی ممکن است باعث آسیب جدی به بافت و رنگ فرش شود. در صورت استفاده از الکل نیز نباید اجازه دهید که این ماده برای مدت طولانی روی فرش بماند؛ چرا که به بافت آن آسیب می‌زند. در ادامه به روش‌هایی اشاره می‌شود که می‌توان از آن‌ها برای حذف کردن چربی و روغن روی فرش استفاده کرد. در اینجا باید گفت که فرقی ندارد چه نوع روغن یا چربی روی فرش‌تان ریخته شده است؛ بسیار مهم است که در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به پاک کردن آن اقدام کنید؛ چرا که باقی ماندن آن کار پاک کردن را بسیار سخت و گاه غیرممکن می‌کند.

پاک کردن چربی و روغن از روی فرش

بیشتر بخوانید: فرش ماشینی مشهد بهتره یا کاشان؟

استفاده از دستمال یا حوله

در مرحله اول پاک کردن لکه روغن از روی فرش باید از حوله یا دستمال مناسب استفاده کنید. باید دستمال یا حوله را به نحوی روی فرش بکشید که بیشتر چربی‌ها را به خود جذب کند. همچنین چگونگی استفاده از دستمال در این مرحله اهمیت بسیار بالایی دارد. در صورت استفاده نامناسب از آن ممکن است چربی‌ها را در سطح فرش پخش کرده و باعث بدتر شدن شرایط شوید.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین را باید یکی از بهترین ماده‌ها برای از بین بردن لکه چربی و روغن روی فرش دانست. در این حالت باید مقداری از جوش شیرین را روی لکه ایجادشده ریخته و بین 3 تا 6 ساعت منتظر بمانید که تمام چربی‌ها جذب شوند. سپس با کمک جاروبرقی تمام جوش شیرین‌ها را پاک کنید. اگر در این مرحله همچنان اثری از لکه روغن باقی مانده بود، به مرحله بعد بروید.

پودر ذرت و پودر بچه

در این مرحله می‌توانید از پودر ذرت، پودر بچه یا ترکیب آن‌ها با جوش شیرین استفاده کنید. بهتر است با کمک فرچه یا مسواک پودر را روی سطح لکه پخش کرده و به مدت 15 دقیقه منتظر بمانید. برای تاثیرگذاری بیشتر امکان استفاده از پنبه آغشته به الکل هم دارید. سپس پودرها را با جاروبرقی از بین ببرید.

استفاده از ترکیب آب و مایع ظرفشویی

برای از بین بردن و پاک کردن لکه روغن از روی فرش، استفاده از مایع ظرفشویی نیز گزینه مناسبی است. برای این کار درون ظرفی را آب ولرم و مایع ظرفشویی ریخته و سپس ترکیب ایجادشده را با دستمال نخی یا مسواک روی لکه بکشید. در ادامه تشتی خالی زیر فرش قرار داده و آن را آبکشی کنید. البته در این روش نیز می‌توانید از جوش شیرین استفاده کرده و آن را برای اثرگذاری بیشتر به ترکیب اضافه کنید.

استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید نیز ممکن است به پاک شدن لکه چربی و روغن از روی فرش کمک کند. برای این کار حدود یک سوم لیوان سرکه سفید را با آب مخلوط کرده و به آن کمی مایع ظرفشویی نیز اضافه کنید. این محلول را کم کم به لکه اسپری کرده و در هر مرحله با دستمال نخی روی فرش بکشید. مجدد زیر فرش تشتی خالی قرار داده و آن را آبکشی کنید و اجازه دهید خشک شود. به منظور از بین رفتن کامل بوی سرکه باید هوای کافی به فرش برسد؛ از این رو از پنکه یا سشوار حالت سرد برای خشک شدن سریع‌تر فرش استفاده کنید.

از بین بردن لکه چربی با حلال‌های رنگی
در انتها اگر موفق به از بین بردن لکه چربی نشدید، باید از حلال‌های رنگی کمک بگیرید. البته در این بین باید دقت کنید که این حلال‌ها ممکن است دارای مواد اسیدی بوده و به همین دلیل هم به بافت فرش شما آسیب بزنند. بنابراین در زمان تهیه این مواد باید دقت کنید که اسیدی یا اشتعال‌زا نباشند.

کمک گرفتن از نیروهای متخصص

همه مواردی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، مربوط به اقداماتی بود که خود افراد امکان انجام آن‌ها را بلافاصله بعد از ریخته شدن لکه روغن داشتند. اما در صورتی که با انجام این مراحل موفق به پاک کردن لکه نشدید، به منظور جلوگیری از آسیب به فرش باید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. آن‌ها با بررسی دقیق فرش و بافت آن و همچنین نوع چربی، بهترین راهکار ممکن را برای پاک شدن کامل لکه ارائه می‌دهند.

روش پاک کردن لکه روغن از روی فرش

بیشتر بخوانید: بهترین راهکارهای افزایش طول عمر فرش

جمع‌بندی

فرش‌ها به دلیل آن که دائما در معرض محیط هستند، امکان آلوده و کثیف شدن آن‌ها بسیار بالا است. ریختن روغن و چربی روی فرش‌ها یکی از بدترین اتفاقاتی است که احتمال دارد برای آن‌ها رخ دهد. روغن و چربی به دلیل چسبندگی بالا، به خصوص بعد از گذشت زمان زیادی به سختی از سطوحی مانند فرش پاک می‌شوند. ما در این مطلب نگاهی به بهترین روش‌ها برای پاک کردن لکه روغن از روی فرش انداختیم. لازم به یادآوری است که در صورتی که با انجام روش‌های گفته‌شده همچنان لکه روی فرش باقی مانده بود، بهتر است با متخصصین تماس بگیرید.

نظرات کاربران