راهکار هایی برای جلوگیری از رنگ پریدگی فرش بامبو

راهکار هایی برای جلوگیری از رنگ پریدگی فرش بامبو

دکتر فرش
1402/07/29

فرش‌های ماشینی امروزه در انواع بسیار گسترده‌ای در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند؛ با توجه به این موضوع که فرش‌های ماشینی از قیمت بسیار کمتری نسبت به فرش‌های نفیس و دستبافت برخوردار هستند، طبیعی است که فروش بسیار بیشتری را هم داشته باشند. فرش بامبو یکی از فرش‌های ماشینی بسیار باکیفیت و خاص است که مزایای جالبی دارد. اما در کنار مزایا، عیب اصلی فرش‌های بامبو ثبات رنگ پایین آن‌ها است؛ به نحوی که اگر شستشوی آن‌ها به صورت اصولی انجام نشود،

بدون شک رنگ رفتگی هایی در بخش‌هایی از فرش دیده می‌شود. به دلیل نگرانی بسیاری از افرادی که چنین فرشی را تهیه کرده‌اند یا تردیدی در خرید آن‌ها دارند، در این مطلب به بیان راهکارهای موثر برای جلوگیری از پریدن رنگ فرش بامبو پرداخته می‌شود.

فرش بامبو چیست و چه مشخصاتی دارد؟

قبل از آن که به بیان راهکارها برای جلوگیری از پریدن رنگ فرش بامبو بپردازیم، بد نیست در خصوص این نوع خاص از فرش‌های ماشینی اطلاعاتی را بیان کنیم. فرش‌های بامبو دسته‌ای از فرش‌های ماشینی هستند که از الیاف گیاه بامبو بافته شده‌اند. در حقیقت دلیل نام‌گذاری آن‌ها نیز دقیقا به همین خاطر است.

فرش‌های بامبو نرمی و لطافت بسیار عالی دارند و برخی لطافت آن‌ها را با فرش‌های ابریشمی مقایسه می‌کنند. با توجه به این که فرش ابریشمی اصل قیمت بسیار بالایی را دارد و عملا امکان خرید آن برای بسیاری وجود ندارد، توصیه می‌شود در صورتی که به این نوع فرش‌ها علاقه دارید، از فرش بامبو به عنوان جایگزین استفاده کنید.

الیاف طبیعی بامبو به دلیل ساختار خود، رنگ‌پذیری بسیار عالی را دارند و همین عامل باعث می‌شود طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی در این دسته به چشم بخورد؛ در حقیقت دست کارخانه‌های تولید فرش برای استفاده از طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون برای دسته بامبو کاملا باز است. از دیگر مزایای این فرش‌ها باید به خاصیت ضد میکروبی آن‌ها اشاره کنیم. علاوه بر این اگر نگران حساسیت‌های مربوط به فرش‌های ماشینی برای کودک یا اطرافیانتان که شرایط حساسی دارند هستید، فرش بامبو خیالتان را از این لحاظ کاملا راحت می‌کند.

جلوگیری از رنگ پریدگی فرش بامبو

بیشتر بخوانید: انواع نخ فرش دستبافت و ماشینی

دلیل پریدن و عوض شدن رنگ فرش بامبو چیست؟

در کنار مزایای بسیار خوبی که برای فرش‌های بامبو وجود دارد، اما معایبی نیز دیده می‌شوند که البته قابل‌جلوگیری بوده و در صورت رعایت نکات، به هیچ عنوان چنین مشکلی را تجربه نخواهید کرد. فرش‌های بامبو به دلیل ساختار و تشکیل شدن از الیاف گیاه بامبو، به طور کلی مقاومت کمتری نسبت به سایر انواع فرش ماشینی در برابر تغییر رنگ دارند. از مهم‌ترین دلایل پریدن رنگ این دسته از فرش‌ها، استفاده از مواد شوینده قوی، شستشوی نامناسب، قرار گرفتن زیر نور خورشید، قرار گرفتن مداوم در محیط مرطوب و... است.

بهترین روش برای جلوگیری از رنگ پریدگی فرش بامبو

فرش بامبو نسبت به سایر فرش‌های ماشینی، ثبات رنگ پایین‌تری دارد؛ اما این به معنای آن نیست که شما نباید به هیچ عنوان از این فرش استفاده کنید. چرا که مزایای بسیار خوب آن قابل چشم‌پوشی نبوده و آن را به فرشی خاص و جذاب تبدیل کرده‌اند. کافی است موارد و نکات مهمی را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود رعایت کنید که هیچ موقع رنگ پریدگی فرشتان را تجربه نکنید.

فرش بامبو نیاز به شستشو صحیح دارد

یکی از مهم‌ترین نکات در جلوگیری از پریدن رنگ فرش بامبو، توجه به چگونگی شستشوی آن است. فرش بامبو از الیاف خاصی بافته شده و نمی‌توان مانند سایر الیاف با آن رفتار کرد. از نظر نحوه نگهداری و شستشو باید این مدل فرش را با فرش‌های دستبافت و ابریشمی مقایسه کرد. مواد شوینده خانگی ممکن است آسیب بسیار شدیدی را به رنگ و بافت فرش بامبو وارد کنند. 

از همین رو برای شستشوی اصولی، آن‌ها را به مراکز مخصوص بدهید؛ البته باید توجه کنید که بسیاری از قالیشویی‌ها هم از این موضوع بی‌خبر هستند و باعث آسیب به رنگ فرش می‌شوند. حتما در انتخاب قالیشویی هم دقت کافی را داشته باشید.

جلوگیری از تغییر رنگ فرش بامبو

بیشتر بخوانید: گبه چیست؟ 

از تابش مستقیم خورشید جلوگیری کنید

از راه‌های جلوگیری از پریدن رنگ فرش بامبو باید به عدم قرار دادن آن‌ها زیر تابش مستقیم نور خورشید هم اشاره کنیم. اگر محیط داخلی که این نوع فرش‌ها را در آن قرار داده‌اید کاملا آفتاب‌گیر است، بهتر است یا جای فرش را تغییر دهید یا از پرده و روکشی استفاده کنید که نور آفتاب روی فرش نیفتد.

عدم تمیز کردن فرش با مواد شیمیایی قوی 

مواد شیمیایی آنزیم‌دار، از بدترین و آسیب‌زننده‌ترین موارد برای فرش‌های بامبو هستند. سفیدکننده‌ها، شامپو فرش‌ها و ... به رنگ فرش آسیب جدی وارد می‌کنند.

در تماس نبودن دائمی فرش با رطوبت

فرش‌های بامبو در مجموع ضدآب هستند؛ اما قرار گرفتن دائمی آن‌ها در تماس با آب یا رطوبت، روی کیفیت و رنگشان تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین در زمان خرید حتما توجه داشته باشید که فرش را برای چه فضا و چه محیطی لازم دارید و از قرار دادن آن در محیطی مرطوب خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرش کودک

فرش بامبو، فرش با اصالت و کیفیت

فرش بامبو فرشی مدرن و بسیار باکیفیت است که لطافت و نرمی آن را با فرش‌های ابریشمی مقایسه می‌کنند. اما این فرش‌ها به دلیل ساختار خاصی که دارند، نیاز به نگهداری اصولی‌تری دارند. اگر پیش از این در مورد معایب فرش‌های بامبو شنیده‌اید و از خرید آن‌ها منصرف شده‌اید، باید بگوییم که با رعایت چند راهکار ساده به هیچ عنوان فرشتان دچار مشکلاتی همچون پریدن و از بین رفتن رنگ نمی‌شود. در این مطلب به چند نکته مهم و موثر در جلوگیری از پریدن رنگ فرش بامبو اشاره شد که می‌توانید با کمک گرفتن از آن‌ها تا سال‌ها از کفپوش موردعلاقه‌تان بهره‌مند شوید.

برچسب ها:
نظرات کاربران