معرفی انواع طرح و نقشه فرش ها و کاربرد آن‌

معرفی انواع طرح و نقشه فرش ها و کاربرد آن‌

دکتر فرش
1402/07/10

دنیای فرش‌ها، دنیایی عجیب و رنگارنگ است که می‌تواند برای مدت‌ها شما را درگیر خود کند. فرش را باید یکی از نمادهای کشور و تمدن ایران بدانیم که از گذشته‌های دور همواره از عناصر اصلی هنر و زندگی ایرانی است. فرش‌ها با گذشت زمان دچار تغییراتی شدند و مطابق با نیاز افراد جامعه به شکل‌های مختلفی هم در آمدند. شناخت دسته‌بندی‌های مختلف فرش و ویژگی و کاربرد هر کدام، برای کسانی که به این هنر اصیل ایرانی علاقه داشته یا می‌خواهند خریدی مطمئن را تجربه کنند پیشنهاد می‌شود.

ما در دکتر فرش قصد داریم در این مطلب شما را با انواع فرش و مشخصات و کاربردشان بیشتر آشنا کنیم. پس اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در این زمینه بالاتر ببرید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

فرش چیست؟

قبل از آن که به سراغ معرفی و بررسی انواع فرش برویم، بد نیست به این پرسش پاسخ دهیم که اصلا فرش چیست؟ شاید این سوال کمی عجیب به نظر برسد و همه با فرش و کاربرد آن آشنا باشند. اما به طور اصولی به چه چیزی فرش گفته می‌شود؟ به طور کلی فرش گستردنی است که از الیاف مختلفی همچون پنبه، پشم، ابریشم و... بافته می‌شود. این نوع گستردنی برای پوشاندن زمین کاربرد دارد و حتی در فرهنگ لغت معین، به هر چیزی که روی زمین انداخته شود فرش گفته می‌شود.

فرش‌ برای ما ایرانی‌ها با تمام دنیا تفاوت دارد؛ چرا که این هنر اصیل، ریشه در فرهنگ و تاریخ ما داشته و حتی بسیاری ایران را با هنر فرش‌بافی می‌شناسند. جالب است که بدانید در سال 1393 شهر کاشان لقب پایتخت فرش جهان را به خود اختصاص داد و این به خوبی بیانگر اهمیت این صنعت در داخل کشور است.

 

با انواع فرش آشنا شوید

فرش‌ها را می‌توان طبق دسته‌بندی‌های مختلف و متنوع تقسیم‌بندی کرد؛ از جنس و طرح گرفته تا اندازه و تعداد شانه‌ها. اما ما در این مطلب قصد داریم که به معرفی و بررسی برخی از انواع فرش که کاربرد زیادی در صنعت داشته و مشتریان نیز تمایل زیادی به خرید آن‌ها نشان می‌دهند بپردازیم. در زیر برخی از این انواع آورده شده است.

فرش قیطران

در زمان خرید فرش حتما نام فرش قیطران به گوشتان خورده است. اما این نوع فرش متعلق به کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ فرش قیطران کی از قدیمی‌ترین و بهترین شرکت‌های تولید فرش در دنیا به شمار می‌رود. با توجه به این که این شرکت اولین تولیدکننده فرش 1500 شانه قیطران در ایران به حساب می‌آید، محبوبیت و اعتبار بسیاری را نیز در بازار فرش کسب کرده است.

کارخانه قیطران در شهرک صنعتی سلیمان صباحی بیدگلی در شهر کاشان قرار دارد. این شرکت همواره از بهترین مواد اولیه برای تولید فرش‌های خود استفاده می‌کند و انواع فرش‌های گل برجسته، ابریشمی، میکرو اکریلیک و... توسط آن‌ها به تولید می‌رسد. جالب است بدانید که تولیدات قیطران به بیش از 67 کشور دنیا صادر می‌شوند و در داخل نیز فرش‌های متنوع این برند یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات به شمار می‌روند.

فرش اتاق کوئک دختر یا پسر

بیشتر بدانید: فرش ایرانی یا فرش ترک؟ کدام بهتر است؟

فرش کودک 

همانطور که از نام فرش کودک مشخص است، این نوع فرش برای کودکان و اتاق خواب آن‌ها به تولید می‌رسد. فرش اتاق کودک گونه خاصی از بافت فرش به شمار نمی‌رود و با جنس‌ها و تراکم‌های بسیار متنوع در دسترس قرار دارد. از نظر طراحی باید فرش کودک را در دسته فرش‌های مدرن و فانتزی قرار دهیم.

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های هر فرش کودک، نرمی و لطافت آن است. همچنین این نوع فرش باید ضخامت بالایی را داشته و به هیچ عنوان ایجاد حساسیت و پرزدهی نکند. از این رو در زمان خرید فرش برای اتاق کودک خود، قبل از انتخاب طراحی آن، اولویت را روی مواد اولیه و جنس فرش قرار دهید که از بروز مشکلات و حساسیت‌های مختلف جلوگیری شود.

فرش ماشینی 6، 9 و 12 متری

در ادامه بررسی انواع فرش باید به این نکته اشاره کرد که می‌توان فرش‌ها را بر حسب اندازه آن‌ها نیز طبقه‌بندی کرد. در این بین قطعا نام فرش‌های 6، 9 و 12 متری به گوشتان خورده است. اما این فرش‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و چگونه باید فرش با اندازه مناسبی را برای محیط مد نظرتان انتخاب کنید؟

فرش شش متری از اندازه‌های استاندارد فرش‌های ماشینی است. با توجه به تغییرات طراحی و کوچک شدن خانه‌ها، فرش‌های 6 متری نیز کاربرد بیشتری پیدا کردند. ابعاد فرش 6 متری به صورت 3 در 2 متر است. در حقیقت طول آن 3 و عرض آن نیز 2 متر در نظر گرفته می‌شود. البته این میزان به دلایل مختلف ممکن است تا 5 سانتی‌متر متغیر باشد که موردی کاملا طبیعی قلمداد می‌شود.

فرش 9 متری نیز یکی از پرفروش‌ترین فرش‌های بازار است که قابلیت استفاده در بخش‌های بسیاری را دارد. معمولا در بازار فرش‌های 9 متری با ابعاد 3.5 در 2.5 متر وجود دارند که به صورت کلی به آن‌ها فرش ۹ متری گفته می‌شود. به دلیل اندازه مناسب برای خانه‌های امروزی و همچنین قیمت کمتر نسبت به فرش 12 متری، فرش‌های 9 متری فروش بالایی را ثبت کرده‌اند.

فرش‌های 12 متری نیز بزرگ‌ترین فرش‌های ماشینی هستند که با ابعاد 4 در 3 متر تولید می‌شوند. در زمان خرید چنین فرشی باید دقت کنید که یکی از اصول طراحی و زیبایی‌شناسی برای فرش‌ها، کوچک‌تر بودن آن‌ها از فضایی است که قصد انداختن فرش در آن را دارید. فرش ماشینی ۱۲ متری در شانه و تراکم کمتر برای فضاهایی مانند آشپزخانه، اتاق خواب بزرگ، و... مناسب هستند و انواع این فرش با شانه و تراکم بالاتر برای پذیرایی‌های بزرگ‌تر کاربرد مناسبی دارند.

گفتنی است فرش‌ها با ابعاد مختلف را می‌توانید در تراکم، جنس و طراحی‌های بسیار متنوع تهیه کنید.

بررسی ابعاد فرش ماشینیبیشتر بدانید: گبه چیست؟ با گبه، فرش دستبافت عشایر قشقایی آشنا شوید

فرش ماشینی

فرش ماشینی را این روزها باید پرفروش‌ترین فرش بازار دانست. در دسته‌بندی کلی می‌توان فرش‌ها را به دو دسته ماشینی و دستباف تقسیم کرد. فرش‌های ماشینی قیمت پایین‌تری را داشته و همچنین به دلیل استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات مختلف در تولید آن‌ها، به زمان کمتری برای کامل شدن نیاز دارند. یکی از ویژگی‌های فرش‌های ماشینی تنوع در رنگ و طرح آن‌ها است. به نحوی که امکان تهیه فرش در طرح‌های مختلفی از جمله طرح‌های سنتی و قدیمی ایرانی، مدرن و... از بین این مدل‌های این دسته‌بندی وجود دارد. 
جالب است که بدانید اولین فرش ماشینی دنیا در آمریکا و در سال 1928 میلادی تولید شد. همچنین اولین فرش ماشینی ایرانی نیز در دهه 50 شمسی در شهر کاشان و توسط دستگاه ژاکارد فرانسه تولید شد. لازم به ذکر است که برای بافتن فرش ماشینی از الیاف مصنوعی که بیشترین شباهت را به نوع طبیعی دارند استفاده می‌شود.

فرش وینتیج

دیگر فرشی که در بررسی انواع فرش به معرفی آن می‌پردایم، فرش وینتیج است. باید گفت که یکی از جدیدترین فرش‌های ماشینی بازار همین مدل بوده که نمایی کهنه و قدیمی را به نمایش می‌گذارد و به آن فرش وینتیج یا کهنه نما گفته میشود. از آنجا که بسیاری از افراد به فرش‌های قدیمی و سنتی علاقه دارند، این نوع فرش‌ها برای بهره‌مندی این دسته از افراد تولید شده‌اند. البته اشتباه نکنید؛ این فرش‌ها کاملا نو و جدید تولید می‌شوند و تنها نما و ظاهر آن‌ها به نحوی طراحی شده که جلوه‌ای قدیمی و کهنه را به فرش می‌بخشد.

روش کهنه کردن فرش امروزه با گذشته کاملا تفاوت دارد. در گذشته فرش‌ها را در مکان‌های پر رفت و آمد یا زیر نور مستقیم خورشید قرار می‌دادند که ظاهر کهنه و قدیمی به خود بگیرند. اما امروزه با استفاده از روش‌های جدید همچون استفاده از هیپوکلریت کلسیم فرش‌ها را کهنه می‌کنند. البته میزان استفاده از این ماده شیمیایی به حدی است که به بافت و جنس فرش آسیبی وارد نشود.

اغلب کاربرد چنین فرش‌هایی برای دکوراسیون و تزئین است. همچنین با توجه به این که فرش وینتیج قیمت کمتری از فرش کهنه واقعی دارد، بسیاری این مدل را برای خرید انتخاب می‌کنند. نکته مهم در مورد قالی‌های وینتیج، نگهداری مناسب از آن‌ها است. متاسفانه افراد پس از تهیه این نوع فرش به دلیل آن که ظاهر قدیمی و کهنه‌ای دارند، اهمیتی به نگهداری از آن‌ها نمی‌دهند. اما باید بدانید وینتیج نیز به مانند هر فرش دیگری نیاز به رعایت نکات نگهداری و بهداشتی مناسب دارد.

فرش سنتی

در انتهای مبحث معرفی انواع فرش، فرش سنتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. به طور کلی فرش سنتی که این روزها از آن به عنوان فرش کلاسیک یاد می‌شود، از جمله فرش‌هایی است که طرح و نقش قدیمی و اصیل روی آن قرار دارد. فرش‌های سنتی ایرانی از معروف‌ترین فرش‌های جهان هستند که تنوع نقش و طرح‌شان بسیار بالا است.
با وجود مدرنیته شدن جهان امروزی، اما فرش سنتی ایرانی همچنان به قدرت‌نمایی خود ادامه می‌دهند و در هر فضا و مکانی می‌توان نمونه‌ای از این فرش‌ها را مشاهده کرد. کیفیت بالا، ساخته شدن از الیاف طبیعی و باکیفیت، طراحی خاص و پیچیده، نرمی و لطافت و... همگی از مواردی هستند که فرش‌های سنتی را همچنان پرفروش و محبوب نگه داشته‌اند.

نقشه منتخب برای فرش اشپزختنه

بیشتر بدانید: نحوه شستن فرش ماشینی در منزل

جمع‌بندی

فرش، به خصوص برای ما ایرانی‌ها محصولی جذاب و بسیار مهم است. همه ما در زمان خرید فرش دقت زیادی را به خرج می‌دهیم و می‌خواهیم بهترین و جذاب‌ترین مدل ممکن را تهیه کنیم. در اینجا نگاهی به برخی از انواع فرش که کاربرد و فروش بالایی را در بازار دارند انداختیم. شما باید پیش از خرید فرش نسبت به نیاز خود کاملا آگاه بوده و با بررسی انواع مختلف فرش‌ها، بهترین گزینه را برای خود در نظر بگیرید. اگر تمامی این فرآیند را به شکلی اصولی و مرحله به مرحله پیش ببرید، بدون شک از خریدتان لذت کافی را خواهید برد.

دکتر فرش، مرجع تخصصی انواع فرش و بزرگترین فروشنده محافظ ریشه فرش و فروشگاه فروش اینترنتی فرش در فضای مجازی، آماده هرگونه خدمت‌رسانی به مشتریان محترم است. شما این فرصت را دارید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی‌های تکمیلی، از طریق راه‌های ارتباطی موجود با کارشناسان ما در تماس باشید.

برچسب ها: آموزش
نظرات کاربران