علائم حساسیت به فرش ماشینی و راه های جلوگیری از آن

علائم حساسیت به فرش ماشینی و راه های جلوگیری از آن

دکتر فرش
1402/07/10

فرش‌ها بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما هستند که بر زیبایی خانه و همچنین راحتی افراد تاثیر می‌گذارند. در مجموع فرش‌ها را به دو دسته ماشینی و دستبافت تقسیم‌بندی می‌کنند؛ فرش‌های ماشینی به دلیل تنوع بسیار بالا و البته قیمت مناسب همواره یکی از اولویت‌های اصلی مردم برای خرید هستند. اما با توجه به این که این فرش‌ها را با الیاف و مواد اولیه مصنوعی می‌سازند، ممکن است در برخی شرایط افرادی نسبت به آن‌ها حساسیت نشان داده و دچار مشکل شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با دلایل، علائم و راه‌های جلوگیری از حساسیت به فرش ماشینی آشنا کنیم.

دلیل حساسیت به فرش ماشینی چیست؟

احتمالا اولین چیزی که بعد از شنیدن عبارت حساسیت به فرش ماشینی به ذهنتان می‌رسد این است که اصلا چرا افراد نسبت به چنین فرش‌هایی حساسیت دارند؟ ممکن است این نگرانی را نیز داشته باشید که خود یا اطرافیانتان هم درگیر چنین مشکلی شده باشید. به طور کلی دلیل مشخص و ثابتی برای بروز حساسیت نسبت به این نوع فرش‌ها وجود ندارد. وجود گرد و خاک، موی حیوانات، آلودگی‌ها و... ممکن است علائمی را در افراد ایجاد کند. اما در بسیاری از شرایط، بافت و الیاف به کار‌رفته در این نوع فرش‌ها به تنهایی باعث به وجود آمدن حساسیت در افراد مختلف می‌شود.

برخلاف فرش‌های دستبافت، برای بافت و تولید فرش‌های ماشینی از مواد مصنوعی و صنعتی استفاده می‌شود. در چنین موادی ترکیبات آلی فرار وجود دارد که می‌تواند روی دستگاه تنفسی افراد تاثیر گذاشته و حساسیت‌هایی را به وجود بیاورد. در واقع اگر در مواقعی که در منزل خود هستید، نمی‌توانید جلوی عطسه و سرفه و دیگر علائم مربوطه را بگیرید، احتمالا شما به فرش ماشینی خانه حساسیت دارید.

این فرش‌های مواد آلرژی‌زای موجود را با هر بار راه رفتن شما با هوا پرتاب می‌کنند و این حتی در تمیز‌ترین و بهترین خانه‌ها نیز احتمال وقوع دارد. محرک‌های میکروسکوپی که در فرش خانه‌تان زندگی می‌کنند ممکن است از داخل و خارج خانه نشات بگیرند. الیاف فرش‌ها و چسبی که برای نگه داشتن بخش‌های مختلف فرش استفاده می‌شود نیز احتمال ایجاد حساسیت را دارند. اگر در تشخیص این مورد که چرا در زمانی که خانه هستید دائم علائم حساسیت دارید به مشکل خورده‌اید، احتمالا باید به فرش‌های ماشینی خود شک کنید. 

حساسیت به فرش ماشینیبیشتر بخوانید: چگونه لکه‌های قهوه را از روی فرش پاک کنیم؟

علائم حساسیت به فرش ماشینی چیست؟

بعد از آشنا شدن با دلایل ایجاد حساسیت نسبت به فرش‌های ماشینی، با هم علائمی که تحت تاثیر این حساسیت بروز می‌کنند را بررسی می‌کنیم. البته حساسیت در هر فرد علائم متفاوتی را با فرد دیگر دارد. اما به طور کلی علائم و نشانه‌هایی که بیشتر افراد در زمان دچار شدن به چنین حساسیت‌هایی از خود نشان داده‌اند از قرار زیر است:

  • خارش و آبریزش چشم؛
  • خارش و آبریزش بینی؛
  • عطسه کردن؛
  • تحریک و خارش گلو؛
  • قرمزی و خارش پوست؛
  • سرفه کردن؛
  • خس خس سینه؛
  • مشکل در تنفس؛
  • احساس سنگینی و فشار در قفسه سینه؛
  • کهیر زدن.

با ساختار فرش ماشینی آشنا شوید

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، مواد مصنوعی که برای تولید فرش‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود، ممکن است دلیل اصلی برای ایجاد حساسیت باشند. به صورت کلی فرش‌ها از دو قسمت تشکیل شده‌اند؛ پرز بالایی که شما آن را مشاهده می‌کنید و لایه زیرین که پشت پرزها پنهان شده است. در هر دوی این قسمت‌ها ممکن است موادی وجود داشته باشد که افراد به آن‌ها حساسیت نشان دهند. در ساخت لایه بالایی از مواد و الیاف مختلفی همچون پشم، نایلون، پلی استر، پلی پروپیلن و... استفاده می‌شود. 

لفاف نیز که برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به فرش به کار گرفته می‌شود از بقایای بازیافتی مواد مصنوعی متعددی ساخته می‌شود که ممکن است در افراد حساسیت‌هایی را ایجاد کند.

علاوه بر این مورد، فرش‌ها ممکن است در ساختار خود از ترکیبات آلی فرار به میزان کم یا زیاد برخوردار باشند. این مواد قابلیت این را دارند که در هوا تبخیر شوند و رفته رفته فضا را در بر بگیرند. از این رو هرچه ترکیبات این چنینی در فرش بیشتر باشند، احتمال واکنش بدن به آن‌ها نیز بالاتر می‌رود.

گفتنی است که فرش‌هایی با پرز بلند می‌توانند به بهترین شکل مواد آلرژی‌زای داخلی یا خارجی را در خود نگه دارند. اما فرش‌هایی با پرز کوتاه فضای کمتری را در اختیار این مواد آلرژیک قرار می‌دهند. البته که این به آن معنا نیست که فرش‌های پرزکوتاه به هیچ عنوان آلرژی‌زا نیستند.

علائم حساسیت به فرش ماشیتی2

بیشتر بخوانید: بهترین نقشه های فرش ماشینی در دکتر فرش

راه‌های درمان آلرژی به فرش ماشینی

اگر فکر می‌کنید که فرش ماشینی خانه شما باعث بروز حساسیت می‌شود، چند گزینه مناسب برای درمان و از بین بردن علائم حساسیت وجود دارد. یکی از گزینه‌های موجود استفاده از آنتی هیستامین‌های خوراکی است. این داروها بدون نسخه در دسترس هستند و می‌توان برای کاهش علائم از آن‌ها استفاده کرد. استفاده از کرم هیدروکورتیزون نیز در شرایطی که حساسیت باعث قرمزی، خارش و کهیر پوست شود بسیار کمک‌کننده است. همچنین اگر مبتلا به بیماری آسم هستید، استفاده از انواع اسپری‌های استنشاقی یا سایر داروهای توصیه‌شده توسط پزشک می‌تواند موثر باشد.

در نهایت تزریق داروهایی که با افزایش ایمنی در جلوگیری از بروز حساسیت موثر هستند دیگر راه مناسب پیش رویتان است. این مورد به خصوص برای افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند بسیار مهم است. پیشنهاد می‌شود در صورت وخیم بودن علائم حساسیت، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

روش‌های مناسب برای جلوگیری از حساسیت به فرش ماشینی

اما برای جلوگیری از دچار شدن به چنین مشکلاتی باید چه کاری انجام داد؟ بسیاری از متخصصین توصیه می‌کنند که از فرش کردن تمام بخش خانه خود خودداری کنید. بهتر است فرش را تنها در قسمت‌های کوچکی از خانه خود قرار دهید؛ چرا که تمیز کردن و از بین بردن آلودگی روی سطوحی همچون پارکت و سرامیک بسیار راحت‌تر بوده و انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها راهی برای پنهان شدن در آن ندارند. اما اگر قصد فرش کردن بخش زیادی از خانه را دارید، بهتر است از فرش‌های با تراکم بالا و پرزکوتاه استفاده کنید. اگر مطمئن شدید که فرش خانه‌‌تان و مواد تشکیل‌دهنده آن عامل اصلی برای ایجاد حساسیت هستند، برداشتن آن مناسب‌ترین راه برای جلوگیری از مشکلات بعدی است.

راه دیگر برای در امان ماندن از حساسیت به فرش‌ها، تهیه فرش‌های ماشینی با کیفیت بالا و با الیاف ضدحساسیت است. خوشبختانه این نوع فرش‌ها در بازار وجود دارند و افراد این فرصت را دارند که از این مدل‌ها برای خانه خود بهره ببرند. شستشو و توجه به بهداشت فرش‌ها از طرق مختلف هم عامل موثر دیگری است که باید حتما در نظر داشته باشید. یکی از بهترین راهکارها در این زمینه استفاده از جاروبرقی‌ با فیلتر HEPA است. این فیلتر تمام مواد آلرژی‌زا را جذب کرده و آن‌ها را به فضا باز نمی‌گرداند. پیشنهاد می‌شود هفته‌ای یک بار از این جاروبرقی‌ها برای از بین بردن آلودگی‌های فرش استفاده کنید. 

بهتر است در فصولی از سال که آلرژی شایع بوده و سطح گرده‌های موجود در هوا بالا است، پنجره‌ها و روزنه‌ها را کاملا ببندید. کنترل رطوبت خانه و استفاده از بخار شوی برای شستشو فرش در هر چند ماه هم موارد دیگری هستند که می‌توانند در جلوگیری از حساسیت به فرش ماشینی نقش پررنگی داشته باشند.

جمع‌بندی

فرش‌های ماشینی این روزها در هر فضا و مکانی به چشم می‌خورند. متاسفانه به دلیل عدم دقت در انتخاب فرش مناسب یا رعایت نکردن موارد بهداشتی، افراد زیادی در سال به دلیل واکنش‌های آلرژیک به فرش، به پزشک مراجعه می‌کنند. همچنین بسیاری از این موضوع آگاه نیستند که فرش‌ آن‌ها دلیل اصلی برای به وجود آمدن چنین واکنشی است.  در این مطلب نگاهی کامل به موضوع بروز حساسیت به فرش ماشینی داشتیم و نکات مربوط به علائم، درمان و پیشگیری آن را بررسی کردیم. حال می‌توانید با رعایت نکات کلیدی و مهم در این زمینه، از ایجاد حساسیت از این طریق برای خود و خانواده‌تان جلوگیری کنید.

برچسب ها:
نظرات کاربران