چگونه لکه‌های قهوه را از روی فرش پاک کنیم؟

چگونه لکه‌های قهوه را از روی فرش پاک کنیم؟

دکتر فرش
1402/07/03

لک شدن فرش‌های خانه یکی از آن اتفاق‌های آزار‌دهنده است که مخصوصا مادرهای خانه خیلی روی آن‌ها حساس هستند. لکه‌ها به وسیله مواد مختلفی روی فرش ایجاد می‌شوند که یکی از رایج‌ترین آن‌ها، لکه قهوه است. لکه‌های قهوه یا نسکافه بر روی فرش‌های روشن به راحتی قابل مشاهده هستند و می‌توانند زیبایی ظاهری فرش‌تان را کم کنند. 

پاک کردن قهوه از روی فرش

بیشتر بخوانید: بهترین نقشه های فرش ماشینی

راهکارهای طلایی برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

راهکارهای مختلفی برای از بین بردن لکه‌های قهوه از روی فرش وجود دارد که سریع به اولین راه حل می‌رسیم. 

استفاده از آبسرد

خیلی سریع برای این که بتوانید لکه‌های ایجاد شده را پاک کنید، دو حوله بیاورید که یکی از آن‌ها خشک باشد و دیگری نم. سعی کنید با حوله مرطوب بر روی منطقه لک شده فشار دهید تا اگر حجم زیادی از قهوه ریخته باشد، به حوله جذب شود.

سپس با حوله خشک سعی کنید آن بخش از فرش را خشک کنید. مدام این کار را انجام دهید تا بتوانید لکه را از بین ببرید. در نظر داشته باشید که این نکته برای لحظاتی پس از ریختن قهوه روی فرش‌ است. اگر لکه قهوه روی فرش‌ شما مدت‌ها است که خشک شده، این روش جوابگو نخواهد بود. 

استفاده از صابون

برای پاک کردن لکه‌های قهوه‌ای که برای مدتی است روی فرش مانده است، می‌توانید از صابون یا مواد شوینده خانگی استفاده کنید. مقدار کمی از مواد را روی لکه بزنید و بگذارید تا یک ساعت بر روی آن بماند. سپس با آب سرد سعی کنید آن نقطه را شستشو دهید. در این مرحله باید یک حوله خشک در نزدیکی خود داشته باشید تا بتوانید فرش را خشک کنید. اگر لکه خیلی عمیق نباشد، این راهکار خوبی برای از بین بردن لکه قهوه از روی فرش است. 

استفاده از سرکه سفید

یکی دیگر از روش‌های پاک کردن لکه قهوه از روی فرش، استفاده از سرکه است. سرکه سفید و آب را به میزان متناسب با هم مخلوط کنید. یک حوله را داخل این محلولی که درست کردیم بزنید تا به خوبی خیس شود. سپس با استفاده از این حوله، سعی کنید لکه ایجاد شده روی فرش را از بین ببرید. پس از انجام دادن این کار به صورت کامل، می‌‌توانید به انتخاب خودتان از یک شوینده برای از بین بردن بوی سرکه استفاده کنید. 

استفاده از خمیر دندان برای از بین بردن لکه قهوه

در ابتدا باید مطمئن شوید که خمیر دندان سفید برای این کار خریداری کرده‌اید. این خمیر دندان هنگامی که روی لکه ریخته شود، درست مثل یک لایه‌بردار عمل می‌کند و می‌تواند لکه‌های قهوه‌ای روی فرش را از بین ببرد. بعد از این که کمی آن منطقه را شستشو دادید، سپس آبکشی کنید و اگر نیاز بود مجدد از خمیر دندان استفاده کنید تا به طور کامل پاک شود.

استفاده از جوش شیرین 

برای از بین بردن لکه‌های قهوه عمیق‌تر، یک راه حل نهایی داریم که می‌توانید از آن استفاده کنید. آن هم مخلوط کردن جوش شیرین با آب یا سرکه است. اگر می‌خواهید با سرکه مخلوط کنید باید حواس‌تان باشید زیرا ممکن است خیلی قوی شود و به بافت فرش آسیب بزند.

زمانی که آب را با جوش شیرین هم زدید و یک محلول درست کردید، آن را روی لکه بریزید و سعی کنید که با حوله خشک لکه را پاک کنید. این کار را مرتبا انجام دهید تا لکه به صورت کامل از روی فرش پاک شود. 

نکات مهمی که باید هنگام از بین بردن لکه‌های فرش‌ها بدانید!

در این قسمت می‌خواهیم برخی از نکاتی را بررسی کنیم که هر شخصی باید پیش از شستن لکه‌های فرشش بداند. این نکات عبارتند از:

  1. نوع فرش: نوع فرش تعیین کننده این است که چه نوع موادی می توانید برای پاک کردن لکه استفاده کنید. برخی فرش ها نمی توانند مواد شیمیایی قوی را تحمل کنند و برخی دیگر ممکن است با آب زیاد خراب شوند.
  2. نوع لکه: برخی لکه ها نیاز به روش های خاصی برای پاک شدن دارند. برای مثال، لکه های چربی ممکن است نیاز به ماده‌ای داشته باشند که چربی را بشکند، در حالی که لکه های آبی ممکن است به سادگی با آب گرم پاک شوند.
  3. اولین واکنش: هر چه سریعتر به لکه واکنش نشان دهید، احتمال پاک شدن آن بیشتر است. اگر لکه تازه است، سعی کنید آن را با یک پارچه خشک و تمیز شستشو دهید و سپس با استفاده از ماده پاک کننده مناسب پاک کنید.
  4. خواندن دستورالعمل‌ها: اگر از یک ماده پاک کننده تجاری استفاده می کنید، مطمئن شوید که دستورالعمل‌های آن را به دقت خوانده و پیروی کرده‌اید. برخی از این محصولات ممکن است نیاز به زمان خاصی برای اثر بخشی داشته باشند.
  5. تست در محل پنهان: قبل از استفاده از هر ماده پاک کننده جدید روی فرش خود، آن را در یک قسمت پنهان یا غیر قابل مشاهده از فرش امتحان کنید. این کار می تواند از خرابی فرش شما به علت واکنش منفی به ماده پاک کننده جلوگیری کند.

سخن پایایی

در نتیجه با روش‌های بالا به راحتی می‌توانید لکه‌های قهوه را از روی فرش‌های خانه پاک کنید. استفاده از روش آب سرد و حوله‌های خیس خشک و روش خمیر دندان برای این که بتوانید زیبایی ظاهری فرش‌‌های‌تان را تا مدت‌ها نگه دارید الزامی است. طلایی‌ترین نکته برای شستشو فرش‌ها این است که در همان دقیقه‌های ابتدایی ریختن نوشیدنی، اقدام به تمیز کردن کنید. در این صورت به احتمال خیلی زیاد می‌توانید لکه‌ها را به راحتی از بین ببرید.

تنها در نظر داشته باشید که استفاده از روش‌های گفته شده در این مطلب مستلزم این است که شما فرش‌تان را به خوبی می‌شناسید. فرش‌تان ممکن است حتی به آب هم حساسیت داشته باشد، یا ممکن است در برابر قوی‌ترین مواد شوینده هم مقاوم باشد. 

برچسب ها: آموزش
نظرات کاربران