بهترین نقشه های فرش ماشینی را با دکتر فرش بشناسید

بهترین نقشه های فرش ماشینی را با دکتر فرش بشناسید

دکتر فرش
1402/06/28

فرش‌های ماشینی، فرش هایی با الیاف مصنوعی هستند که توسط ماشین‌آلات مختلف بافته و به مشتریان ارائه می‌شوند. این فرش‌ها به دلیل آن که سرعت تولید بالاتری داشته و همچنین قیمت به مراتب پایین‌تری را نسبت به فرش‌های دستبافت دارند، مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرند. در زمان خرید فر‌ش‌های ماشینی، به دلیل تعدد نقش‌ و طرح‌ها، این احتمال وجود دارد که مشتریان دچار سردرگمی شده و نتوانند تصمیم درستی را برای خرید خود بگیرند. در صورتی که پیش از خرید با طرح‌های برتر و پرفروش این نوع فرش آشنا شوید، این فرصت را خواهید داشت که با دید بهتری به سراغ فرش ماشینی رفته و خریدی مناسب و مطابق با سلیقه خود را تجربه کنید.

از این رو ما در این مطلب شما را با بهترین نقشه های فرش ماشینی موجود در بازار آشنا می‌کنیم.

آشنایی با بهترین نقشه های فرش ماشینی

فرش، به خصوص برای ما ایرانی‌ها یکی از عناصر بسیار مهم زیبایی منازل است. به همین دلیل است که خانواده‌ها همواره سعی دارند که بهترین نقش و طرح‌ ممکن را در زمان خرید فرش انتخاب کنند. همچنین باید اشاره شود که از نظر دکوراسیون داخلی نیز فرش عامل بسیار مهم و تاثیرگذاری است که باید در انتخاب رنگ و نقشه آن دقت کافی صورت بگیرد. فرش ماشینی نیز به دلیل مشخصاتی همچون قیمت مناسب، سرعت تولید و تنوع بالا همواره اولویت اول بسیاری از خانواده‌ها در زمان خرید است.

اگر تجربه رفتن به بازار برای استعلام قیمت و خرید فرش ماشینی را داشته باشید، احتمالا انتخاب یک طرح مشخص و دلخواه برای شما چالشی سخت، اما شیرین را به وجود آورده است. به ویژه اگر پیش از رفتن به بازارهای فروش فرش از انواع طرح‌ها و نقشه‌ها و مدل‌های پرفروش آن اطلاعات کافی نداشته باشید. اما جای نگرانی نیست؛ ما اینجا هستیم که شما را با بهترین نقشه های فرش ماشینی در بازار آشنا کنیم. شاید بتوانید با مطالعه موارد موجود در این مطلب، در همینجا انتخاب خود را نهایی کرده و تصمیم جدیدی برای دکوراسیون منزل خود بگیرید!

به طور کلی نقشه‌های فرش ماشینی را به دو دسته مدرن و کلاسیک تقسیم‌بندی می‌کنند؛ فرش‌ ماشینی کلاسیک نقشه‌های سنتی ایرانی را روی خود دارند، اما فرش‌ ماشینی نقشه مدرن با طرح و نقش‌های جدیدتر مناسب فضاهایی هستند که حال و هوای مدرن‌تری را در خود می‌بینند.

فرش نقشه افشان

نقشه افشان را بدون تردید باید یکی از بهترین نقشه های فرش ماشینی دانست. این طرح یکی از معروف‌ترین طرح‌های فرش‌های ایرانی نیز به شمار می‌رود که از سال‌های بسیار دور مورد توجه طراحان و البته مشتریان قرار گرفته است.

نقشه افشان خود در انواع مختلفی وجود دارد و گاه ممکن است با نقش‌های اسلیمی مانند شاخ و برگ‌ها، گل و گیاهان، حیوانات و ...ترکیب شود. اما تمامی طرح‌های به‌کاررفته در این نقشه با یکدیگر مرتبط هستند. یکی از ویژگی‌های اصلی این طرح، نداشتن ترنج یا لچک است. البته ممکن است در برخی نمونه‌ها در این طرح ترنج نیز مشاهده شود. 

اما دلیل انتخاب این نام برای این نقشه چیست؟ همانطور که از معنای واژه افشان مشخص است، این طرح با نقش‌های پراکنده و ریزنده در تمامی نواحی فرش شناخته می‌شود. در این نقشه اغلب طرحی از گل‌ها، برگ‌ها، ساقه‌ها و... به چشم می‌خورد. نظم و ارتباط خاصی که بین اجزای موجود در این طرح وجود دارد، ظاهر بسیار خاص و جذابی را از آن به وجود آورده است. همچنین ویژگی‌ دیگر این نقشه از فرش‌های ماشینی، نبود قرینگی بین نقش و نگارهای آن است.

این طرح که به صورت کلی بدون ترنج یا همان بخش مرکزی بزرگ فرش در دسترس قرار دارد، از فضای سنتی فرش‌های مرسوم فاصله گرفته و می‌تواند برای فضاهای مدرن نیز گزینه خوبی به شمار بیاید. نبود این بخش مرکزی مزیت دیگری نیز در دل خود دارد و آن بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضای خانه است. از نقش‌ها و انواع مختلف طرح افشان می‌توان به اسلیمی، شاه عباسی، گلفرنگ، شاخه پیچ، دسته گل، حیوانات و ... اشاره کرد.

طرح آثار باستانی و ابنیه اسلامی

در ادامه مبحث بررسی بهترین نقشه های فرش ماشینی باید به طرح آثار باستانی و ابنیه اسلامی هم اشاره شود. این فرش‌ها به سبب وجود نقش‌های کاشی‌کاری و شکل‌های هندسی مرتبط به تاریخ، به دلیل آن که با گذشته و اعتقاد ایرانیان گره خورده‌اند، همواره مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرند. در چنین نقشه‌هایی ممکن است طرح مسجد شیخ لطف‌الله، گنبد مسجد امام، تخت جمشید، طاق بستان و... خودنمایی کند. 

فرش طرح شاه‌ عباسی

در کل بیشتر فرش‌هایی که دارای نقشه شاه عباسی هستند، مطابق با نقش معروف گل شاه عباسی تولید می‌شوند. گل‌های شاه عباسی معمولا روی نوارهای ختایی یا اسلیمی واقع شده که سبب تنوع در این نوع طرح می‌شود. از ویژگی‌های دیگر این طرح باید به وجود نقش‌هایی همچون آهو، غزال، گرگ شیر و ... در حاشیه و اطراف فرش اشاره کرد.

در نقشه‌های شاه عباسی گره‌های مختلفی وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود که تنوع زیادی را از چنین فرش‌هایی شاهد باشیم. گره‌هایی همچون لچک، شیخ صفی شاه عباسی، افشان، درختی و جانوری از جمله این موارد هستند.

طرح‌های اسلیمی

طرح‌های اسلیمی را باید یکی دیگر از بهترین نقشه های فرش ماشینی بدانیم. در این طرح، شکل اصلی شامل شاخه‌هایی دورانی در بین برگ‌ها است. نقشه‌های اسلیمی نیز خود انواع مختلفی را دارند و در بیشتر آن‌ها این طرح‌ها تکرار می‌شوند.  معروف‌ترین نوع این طرح را باید اسلیمی دهن اژدر بدانیم. در این مدل، بخش انتهایی هر شاخه به دو بخش متقارن منشعب شده و به شکل فکین اژدها دیده می‌شود. همچنین روی بخش ساقه شاخه‌ها نیز جوانه‌هایی در نقاط متعدد وجود دارد که به آن‌ها اسلیم گفتی‌شود.

این نوع فرش به دلیل ساختار و ویژگی‌های خود بیشتر مناسب محیط‌ و فضاهای سنتی‌تر است و برای افرادی که به فرش‌های کلاسیک علاقه زیادی دارند، گزینه بسیار خوبی به شمار می‌رود. 

فرش طرح گلدانی

همانطور که از نام این طرح مشخص است، در چنین فرش‌هایی شکل گلدان در اندازه‌های مختلفی به چشم می‌خورد. ممکن است گلدانی بزرگ با تعداد گل بالا اغلب فضای فرش را پوشش دهد و در برخی انواع دیگر گلدان‌های کوچک به صورت متقارن در بخش‌های مختلف فرش دیده می‌شوند. این طرح را می‌توان به زیرگروه‌های مختلفی نیز تقسیم کرد. از جمله این زیرگروه‌ها باید به گلدانی دوطرفه، گلدانی محرابی، گلدانی سراسری، گلدانی تکراری، گلدانی ختائی، گلدانی لچک و... اشاره کرد.

طرح بته جقه

بته جقه نماد سرو خمیده‌ای است که در تاریخ و فرهنگ ایرانی نیز نقش کاملا پررنگی دارد. در انواع صنایع دستی و آثار تاریخی می‌توان این نقش و نگار را مشاهده کرد. از این رو تعجبی ندارد که این طرح در فرش‌های ماشینی نیز جزو بهترین‌ها و پرفروش‌ترین‌ها قرار داشته باشد.

جالب است که بدانید طبق نظر بسیاری از پژوهشگران این طرح نماد زرتشتی زندگی جاودانه نیز است. بته جقه را در فرش‌ها می‌توان با اندازه‌های مختلف و شکل‌های متنوع دید. از معروف‌ترین انواع این طرح باید از بته ترمه، بته شاخ گوزن، بته خرقه‌ای، هشت گل، بته لچک ترنج بته افشاری و... نام برد.

فرش طرح بته جقه

طرح ماهی درهم

از بهترین نقشه های فرش ماشینی ایرانی باید از طرح ماهی درهم نیز نام ببریم. این نوع طرح در دسته نقش‌های بومی و ایلی قرار داشته و بافتی کاملا ذهنی و جدای از نقشه دارد. زیبایی و محبوبیت این نوع نقشه باعث آن شده است که طراحان توجه بیشتری را به آن معطوف کنند و امروزه انواع مختلفی از نقشه ماهی درهم را در بازارهای مختلف کشور مشاهده می‌کنیم.

فرش با نقشه و طرح‌های هندسی

یکی دیگر از بهترین نقشه‌ های فرش ماشینی، طرح و نقشه هندسی است. به احتمال زیاد همه ما، حداقل برای چند بار این طرح و نقش را در مکان‌های مختلف مشاهده کرده‌ایم. در این فرش‌ها، شکل‌های هندسی در انواع مختلف به چشم می‌خورند و خودنمایی می‌کنند. در حاشیه‌های این نوع طرح معمولا خطوط با زاویه 90 درجه به هم وصل شده‌اند و در مرکز نیز شکل‌های مختلف با زوایای متفاوت، فضایی خاص را به وجود آورده‌اند. این خطوط با کنار هم قرار گرفتنشان، در نهایت اثری هنری و بسیار جذاب را ایجاد می‌کنند.

زیر مجموعه‌های این طرح و نقش نیز شامل موارد زیر است:

  • هندسی بندی قاپی
  • هندسی ترنجدار
  • هندسی محرمات
  • هندسی لچک ترنج
  • هندسی کف‌ساده
  • هندسی خطایی
  • هندسی ستاره
  • هندسی جوشقانی

طرح‌های تلفیقی

همانطور که از نام این نوع نقشه و طرح مشخص است، در آن از دو یا چند طرح استفاده می‌شود. اگر علاقه‌مند به چند طرح از فرش‌های ماشینی هستید، خرید و تهیه این نوع فرش‌ها می‌تواند راهکار بسیار خوبی برای شما به شمار برود. شاید جالب باشد که بدانید صدها طرح و نقش تلفیقی موجود است که این تنوع به شما اجازه می‌دهد مدل موردعلاقه خود را از بین این تعدد طرح‌ها انتخاب کنید.

طراح این فرصت را دارد که از خلاقیت و نبوغ خود استفاده کرده و با ترکیب کردن دو یا چند طرح با یکدیگر، اثر هنری جدیدی را متولد کند. تعدد نام مدل‌های موجود در طرح‌های تلفیقی این اجازه را به ما نمی‌دهد که تمامی این اسامی را در این مطلب ذکر کنیم. اما اگر بخواهیم به چند مورد محدود در این زمینه اشاره کنیم، می‌توان از طرح‌هایی همچون سلسله‌ای ترنج‌دار، تلفیقی لچک ترنج، گلدانی بند اسلیمی، تلفیقی دورنما، تلفیقی شیرازی، تلفیقی اقتباسی، تلفیقی بندی دسته گلی و... نام برد.

طرح‌های فانتزی جدید

با گذشت زمان، به خصوص در سالیان اخیر، سبک زندگی افراد کاملا دگرگون شده و بسیاری دکوراسیون محیط کار و منزل خود را کاملا مطابق با معماری روز دنیا انتخاب می‌کنند. این تغییر رویه، طراحان و تولیدکنندگان فرش‌های ماشینی را به این فکر برو برده است که از طرح‌ها و نقشه‌های فانتزی و متفاوت‌تری نسبت به آن در اذهان بسیاری ثبت شده است استفاده کنند. با این راهکار آن‌ها توانسته‌اند نیاز بخش بزرگی از بازار را تامین کرده و همچنین سود مناسبی را نیز با توجه به استقبال مشتریان از چنین طرح‌هایی به دست بیاورند.

رنگ‌های روشن و ساده در بیشتر این طرح‌ها به چشم می‌خورند و جالب است بدانید که طراحی و تولید چنین فرش‌هایی بسیار راحت‌تر و سریع‌تر از فرش‌هایی با طرح‌های پیچیده و متنوع است. فرش‌های فانتزی را این روزها می‌توانید در انواع بسیار متنوعی پیدا کنید و مطابق با سلیقه و دکوراسیون منزل خود از آن‌ها بهره ببرید. طرح‌های سیاه و سفید، طرح آبرنگ و... از جمله نقش‌های پرطرفداری هستند که نشانه‌ای از عناصر فرش‌های سنتی و قدیمی در آن‌ها به چشم نمی‌خورد. 

فرش ماشینی فانتزی

فرش‌های فانتزی دارای انواع مختلفی همچون فرش ریز، شنل، تزئینی، اسپرت، ترک و... هستند که هر کدام مشخصه و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. بنابراین اگر به سبک و طراحی مدرن و امروزی علاقه دارید و منزل خود را نیز مطابق با همین سبک طراحی کرده‌اید، باید به سراغ فرش‌هایی با طرح‌های فانتزی و جدید بروید. ممکن است تصویری ساده روی این فرش‌ها قرار داشته باشد یا صرفا رنگ‌های مختلفی به صورت غیرمنظم با یکدیگر تداخل داشته باشند. این کاملا به سلیقه شما بر می‌گردد که کدام مدل را انتخاب کنید؛ اما مطمئن باشید که تنوع این طرح‌ها به نحوی است که شما این امکان را دارید که در نهایت به گزینه مد نظر خود برسید.

جمع‌بندی

فرش‌های ماشینی که نسل جدیدی از فرش‌ها هستند، به دلیل مزایای خوبی که برای مشتریان دارند، یکی از انتخاب‌های اصلی آن‌ها به شمار می‌روند. تنوع بسیار زیاد در طرح و نقش‌های این فرش‌ها ممکن است در زمان خرید چالش‌هایی را برای مشتری به وجود بیاورد. همچنین بسیاری از افراد تمایل دارند که با طرح‌های معروف و برتر این فرش‌ها آشنا شوند و با آگاهی بهتری خرید خود را کامل کنند. به همین دلیل در این مطلب به بررسی بهترین نقشه های فرش ماشینی پرداخته شد و مدل‌های مختلفی از آن‌ها مورد بحث قرار گرفت.

دکتر فرش ارائه‌دهنده خدمات تخصصی در این حوزه، آماده خدمت‌رسانی به مشتریان در بخش‌های مختلف است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه اصلی وبسایت مراجعه کرده یا از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان ما در تماس باشید.
 

برچسب ها: آموزش، مقاله
نظرات کاربران