راهنمای خرید فرش آشپزخانه؛ از یک شخص مبتدی تبدیل به یک شخص حرفه ای شوید!

راهنمای خرید فرش آشپزخانه؛ از یک شخص مبتدی تبدیل به یک شخص حرفه ای شوید!

دکتر فرش
1402/06/06

آشپزخانه، قلب هر خانه‌ای است که باید به بهترین شکل دکور شود. یکی از مهم‌ترین عناصری که باید با دقت انتخاب شود، فرش است. فرش می تواند زیبایی و راحتی را به فضای آشپزخانه اضافه کند، کف آن را از آلودگی حفظ کند و حتی خطر سقوط و لغزش را کاهش دهد. فرش مناسب می تواند یک آشپزخانه را به مکانی دلپذیر و گرم تبدیل کند که برای خانواده و دوستان فضایی دوست داشتنی برای تجمع و لذت بردن از غذا فراهم می کند. همراه ما در این سفر به دنیای فرش‌های آشپزخانه باشید، و ببینید که چگونه با انتخاب فرش مناسب، می‌توانید آشپزخانه خود را به فضایی ویژه تبدیل کنید.

چرا بهتر است کف آشپزخانه را فرش کنیم؟

هر فضایی در خانه نیازمند این است که با توجه به خصوصیاتی که دارند سنجیده شود و تصمیم برای پوشش کف آن گرفته شود. به عبارتی در ابتدا، باید یک سری مسائل را پیش از خرید فرش آشپزخانه در نظر بگیرید. اولین مساله، دکوراسیون کل خانه است. 
اگر دکور مینیمال دارید و از فرش در خانه استفاده نکرده‌اید، یا از فرش‌های کوچک در وسط پذیرایی برای زیباتر شدن فضا استفاده کردید، نمی‌توانید فرش بزرگ و گل گلی برای آشپزخانه بخرید. بنابراین باید در ابتدا فضای آشپزخانه و سپس دکوراسیون منزل‌‌تان را بررسی کنید.
با این حال در این قسمت می‌خواهیم برخی از مزایای فرش کردن کف آشپزخانه را بررسی کنیم:

  • در آشپزخانه راحت‌تر باشید: فرش‌ها اغلب دارای سطح نرم و راحتی هستند که می‌تواند به افراد کمک کند تا در آشپزخانه برای مدت طولانی‌تری بایستند و از خستگی کمتری رنج ببرند.
  • جذابیت ظاهری: فرش‌ها به عنوان یک عنصر دکوراتیو می‌توانند به ظاهر کلی آشپزخانه شما جلوه و جذابیت بیشتری ببخشند. انتخاب طرح‌ها و رنگ‌هایی که با سبک دکوراسیون آشپزخانه‌تان هماهنگ باشد، می‌تواند فضای آشپزخانه را تزئین کند.
  • حفاظت از کفپوش اصلی: در صورتی که کفپوش اصلی آشپزخانه‌تان حساس به آب یا آسیب است، فرش می‌تواند به عنوان یک لایه محافظتی موقت عمل کند و از خرابی و ساییدگی آن جلوگیری کند.

نکاتی که باید برای استفاده از فرش آشپزخانه رعایت کنید

انتخاب کردن فرش‌های ماشینی آشپزخانه نیاز به اطلاع از یک سری نکات دارد که در ادامه این بخش از مطلب بررسی می‌کنیم:

  1. مقاومت به لکه‌ها و آب: انتخاب فرش با مقاومت به لکه‌ها و آب بالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا آشپزخانه محلی است که ممکن است با لکه‌های غذایی و مایعات در معرض باشد.
  2. مراقبت و تمیزکاری آسان: انتخاب فرشی که به راحتی تمیز شود و نیاز به مراقبت ویژه نداشته باشد، در آشپزخانه مفید است. زیرا آشپزخانه معمولاً محل پرترددی است.
  3. ضد لغزش: اطمینان حاصل کنید که فرش دارای پایه‌های ضد لغزش است تا جلوگیری از سقوط و تصادفات احتمالی در آشپزخانه انجام شود.
  4. متناسب با دکوراسیون: انتخاب فرشی که با دکور و سبک آشپزخانه ترکیب خوبی داشته باشد، به جلوه زیبایی به محیط کمک می‌کند.
  5. مقاومت به حرارت: در صورتی که آشپزخانه شما با حرارت زیادی همراه است، اطمینان حاصل کنید که فرش انتخابی مقاوم به حرارت باشد تا از آسیب جلوگیری کند.
  6. مدیریت بوهای نامطبوع: در آشپزخانه ممکن است بوهای نامطبوع ایجاد شود، بنابراین انتخاب فرشی با ویژگی‌های ضد بو و ضد باکتری می‌تواند مفید باشد.
  7. مراقبت و نگهداری منظم: برای حفظ دوام و کیفیت فرش، نیاز به مراقبت و تمیزکاری منظم دارید. اطلاعات تمیزکاری صحیح را به دست آورده و از راهنمایی‌های تولید کننده پیروی کنید.

نوع و مواد فرش‌؛ آشنایی با انواع مختلف فرش‌های آشپزخانه

اکنون که مزایای فرش کردن آشپزخانه را بررسی کردیم، بهتر است با انواع فرش‌های مناسب برای آشپزخانه آشنا شوید، تا بتوانید بهترین تصمیم را پیرامون انتخاب فرش آشپزخانه‌تان بگیرید. 
فرش‌های آشپزخانه در انواع مختلفی در دسترس هستند. اگر بخواهیم این فرش‌ها را دسته‌بندی کنیم، می‌توانیم از طریق روش‌های مختلفی مثل جنس و تراکم دسته‌بندی کنیم. اما قصد ما این است که محبوب‌ترین انواع دسته‌بندی فرش‌ها برای آشپزخانه را معرفی کنیم. 

نکته: یک نکته مهمی که باید درباره انتخاب فرش‌های آشپزخانه بدانید، این است که مشتریان برای این بتوانند تا سال‌های طولانی از فرش آشپزخانه استفاده کنند، فرش‌های با تراکم بالا می‌خرند. 

فرش‌های ماشینی امروزی، به استحکام بالا رسیده‌اند و با توجه به تنوعی که در طرح‌های‌شان دیده می‌شود، توانسته‌اند فیلترهای لازم را برای فرش آشپزخانه شدن به خوبی پاس کنند. البته که همین فرش‌های ماشینی هم انواع مختلفی دارند که در ادامه بررسی می‌شود.

فرش ماشینی پلی استر

یکی از محبوب‌ترین فرش‌های ماشینی، فرش‌های پلی استری است. این جنس از فرش‌های ماشینی مزایا و معایب خودش را دارد. برای مثال یکی از مزایای استفاده از فرش ماشینی در آشپزخانه این است که پرزدهی ندارد. از دیگر مزایا فرش ماشینی پلی استر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرش‌های ماشینی پلی استر تنوع طرحی زیادی دارند.
  • این فرش‌ها رطوبت را به خود جذب نمی‌کنند.
  • فرش‌های پلی‌استر مقاومت خوبی در برابر لکه‌های روغنی دارند.
  • این فرش‌ها خیلی آسان تمیز می‌شوند.
  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های‌شان، قیمت مقرون‌به‌صرفه فرش‌های پلی استر است.

همانطور که گفته شد، فرش‌های ماشینی پلی استر، معایبی هم دارند. معایب این فرش‌ها شامل طول عمر به نسبت پایین، تغییر رنگ به مرور زمان و مقاومت پایین اشاره کرد. بنابراین اگر جزو خانواده‌های پر جمعیت هستید که فرزندان‌‌‌تان مدام به آشپزخانه می‌آیند، شاید انتخاب فرش پلی استر، انتخاب هوشمندانه‌ای نباشد. 

فرش ماشینی اکریلیک

از دیگر انواع فرش‌های ماشینی مناسب برای آشپزخانه، فرش اکریلیک است. این نوع فرش‌ها ساختار مقاومی دارند، به همین دلیل هم در برابر لکه‌های غذایی و مایعات مقاوم هستند. از دیگر مزایای فرش‌های اکریلیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرش‌های ماشینی اکریلیک ضد حساسیت هستند.
  • در برابر سایش‌های مکرر مقاوم است. بنابراین برای خانواده‌های پرجمعیت نیز گزینه مناسبی است.
  •  لطافت و نرمی فرش‌های اکریلیک یکی از ویژگی‌های جذاب این فرش‌ها است.
  • طول عمر زیاد فرش‌های اکریلیک نیز به نسبت بالا است و می‌توانید تا سال‌های متوالی از آن استفاده کنید.

هر مزیتی با عیبی همراه می‌شود و در مورد فرش‌های ماشینی اکریلیک نیز این مورد صدق می‌کند. قیمت بالای این فرش‌ها یکی از معایب آن است که باعث شده تا گزینه خرید اکثر مشتریان نباشد. حساسیت بالا نسبت با حرارات هم از دیگر عیب‌های فرش‌های ماشینی اکریلیک است. عدم سازگاری با چرخه طبیعت و سازگاری تنها با شوینده‌های صنعتی نیز از عیوب دیگر این نوع فرش‌های ماشینی هستند.

فرش ماشینی پلی پروپیلن

فرش‌های ماشینی پلی پروپیلن (Polypropylene) برای استفاده در آشپزخانه می‌توانند یک گزینه مناسب باشند. این نوع فرش‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایا خاصی هستند که می‌توانند در محیط آشپزخانه مفید باشند. برای مثال قیمت مناسب این فرش‌ها به همراه قابلیت شستشوی آسان باعث محبوبیت بالای فرش‌های پلی پروپیلن شده است. 
یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت فرش‌های پلی پروپیلن مقاومت بالای آن‌ها در برابر آب و رطوبت است که باعث می‌شود یک گزینه خوب برای آشپزخانه تبدیل می‌شود. یکی دیگر از مزایای این نوع فرش ماشینی این است که پس از شستشو سریع خشک می‌شوند.

معایب فر‌ش‌های پلی پروپیلن نیز به شرح زیر هستند، با در نظر گرفتن مزایا و معایب می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید:

  • در مرور زمان نرمی و لطافت فرش کاهش پیدا می‌کند.
  • طول عمر فرش‌های ماشینی پلی پروپیلن به نسبت فرش‌های دیگر پایین است. 
  • دقت داشته باشید که برخی از فرش‌های پلی پروپلین کیفیت بافت پایینی دارند.

فرش ماشینی بامبو

انتخاب فرش‌های ماشینی بامبو برای آشپزخانه برای کسانی که خاص‌پسند هستند، گزینه جذابی است. این نوع فرش‌ها به دلیل رنگ‌پذیری بالایی که دارند، تنوع رنگ بالایی دارند. به همین دلیل بیشتر فرش‌های ماشینی بامبو در رنگ‌های روشن دیده می‌شود، همین مساله باعث شده است تا فضای آشپزخانه بزرگ‌تر دیده شود. 
سازگار بودن فرش با محیط زیست و ضد حساسیت بودن جنس فرش‌های بامبو از دیگر ویژگی‌های جذاب این فرش‌ها هستند. آنتی استاتیک و ضد آلرژی بودن این فرش‌ها سبب شده تا خیلی از مشتریان برای خرید فرش آشپزخانه به سراغ گزینه فرش ماشینی بامبو بروند. در ادامه باز هم از مزایای فرش‌های بامبو به علاوه معایب این فرش‌ها را آورده‌ایم.

  • مزایا:
  1. فرش‌های ماشینی بامبو خاصیت ضدباکتریایی دارند.
  2. در برابر ساییدگی‌های طولانی مدت مقاومت است.
  • معایب:
  1. خاصیت لکه‌پذیری بالای فرش‌های ماشینی بامبو یکی از معایب این فرش‌ها است.
  2. احتمال تغییر رنگ و کم‌تر شدن رنگ فرش در اثر شستشوهای متعدد وجود دارد.
  3. فرش‌های ماشینی بامبو قیمت نسبتا بالایی دارند.

فرش ماشینی پشمی

فرش‌های ماشینی پشمی نیز از دیگر فرش‌های ماشینی هستند که می‌توانید برای کف آشپزخانه از آن‌ها استفاده کنید. این فرش‌ها نیز درست مانند فرش‌های دیگری که تا به اینجا بررسی کردیم، مزایا و معایبی دارند که می‌خواهیم مرور کنیم تا بتوانید به طور کلی از بین فرش‌های گفته شده، فرش مد نظرتان را انتخاب کنید. 
البته که در بخش‌های بعدی این مطلب، نکات بیشتری را درباره انتخاب فرش آشپزخانه گفته‌ایم، بنابراین تا انتها همراه ما باشید تا یک خرید هوشمندانه داشته باشید.

  • مزایا:
  1. فرش‌های ماشینی پشمی مزایای مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  2. دوام بالای فرش‌های ماشینی در طولانی مدت یکی از مزایای خاصی این فرش‌ها است.
  3. این فرش‌ها به دلیل جسم پشمی به راحتی تمیز می‌شوند.
  4. فرش‌های پشمی به دلیل این که هوا را به راحتی از خود عبور می‌دهند، می‌توانند رطوبت را کنترل کنند.
  • معایب:
  1. قیمت نسبتا بالا یکی از معایب فرش‌های ماشینی پشمی است.
  2. لکه‌پذیری بالای فرش‌های ماشینی فرشی نیز یکی دیگر از معایب این فرش‌ها است.

اندازه و شکل فرش‌های آشپزخانه را بشناسید

انتخاب اندازه و شکل مناسب برای فرش آشپزخانه از جمله موارد حیاتی است که می تواند تأثیر زیادی بر ظاهر و کارایی فضای شما داشته باشد. فرش آشپزخانه باید به شکلی باشد که با اندازه و طرح کلی فضای شما هماهنگ باشد و در عین حال، از کف آشپزخانه شما در برابر ریختن غذا و آب محافظت کند.
فرش های آشپزخانه معمولا در اندازه ها و شکل های متنوعی موجود هستند. فرش های کوچک و مربع شکل ممکن است مناسب زمینهای کوچک یا آشپزخانه های باریک باشند، در حالی که فرش های بزرگ و مستطیلی برای فضاهای باز و بزرگتر مناسب‌تر هستند.

شرایط نگهداری و تمیز کردن فرش آشپزخانه به چه شکل است؟

  1. عدم استفاده از مواد شیمیایی قوی: از استفاده از مواد شیمیایی قوی برای تمیزکاری خودداری کنید، زیرا این مواد می‌توانند به فرش آسیب برسانند.
  2. پاک کردن منظم: فرش را به طور منظم تمیز کنید. با پاک کردن منظم، لکه‌ها و آلودگی‌ها به راحتی از روی فرش پاک می‌شوند و دوام آن افزایش می‌یابد.
  3. استفاده از محصولات مناسب: برای تمیزکاری، از محصولات مناسب و آرایشی استفاده کنید. حتماً برچسب‌ها و دستورالعمل‌های تمیزکاری توسط تولید کننده را مطالعه کنید.
  4. تهویه مناسب: برای جلوگیری از جمع‌آوری رطوبت زیر فرش، اطمینان حاصل کنید که تهویه مناسبی در آشپزخانه و در زیر فرش وجود دارد.
  5.  استفاده هوشمندانه: هنگام آشپزی، فرش را در مناطقی که در معرض آلودگی و لکه قرار می‌گیرد، استفاده نکنید یا از پوشش‌های محافظ استفاده کنید.

سخن پایانی

خرید فرش برای آشپزخانه شاید در ظاهر گزینه آسانی به نظر بیاید. اما اگر در انتخاب یک فرش بخواهید عمیق شوید، تعدد انتخاب‌هایی که در پیش‌روی‌‌تان قرار می‌گیرد باعث می‌شود تا گمراه شوید. در نهایت احتمال این که نتوانید تصمیم درستی برای انتخاب فرش آشپزخانه بگیرید، وجود دارد. به همین دلیل در این مطلب، برخی از محبوب‌ترین انواع فرش‌های ماشینی مناسب برای آشپزخانه را بررسی کردیم. 

متوجه شدید که هر فرشی علاوه بر مزایای و زیبایی‌هایی که دارد، معایب خودش را نیز دارد. از این رو اگر نگهداری مناسبی از فرش‌های آشپزخانه‌تان نکنید، ممکن است پس از مدتی دچار تغییر شکل و رنگ شود. برای نگهداری بهتر فرش‌های آشپزخانه بهتر است به طور مرتب آن را جاروبرقی بکشید و از شرایط تهویه فرش نیز اطمینان حاصل کنید. 
دکتر فرش بهترین گزینه‌های موجود برای فرش آشپزخانه را در اختیارتان قرار داده است تا بتوانید به راحتی و در خانه خرید خود را انجام دهید.

  • سوالات متداول

 آیا می‌توان فرش پشمی را در آشپزخانه استفاده کرد؟

بله، می‌توانید از فرش پشمی در آشپزخانه استفاده کنید، اما باید به مسائل مربوط به حساسیت آن به آب و رطوبت و نیاز به مراقبت دقیق توجه داشته باشید.

چه ویژگی‌هایی در فرش‌های آشپزخانه برای مقاومت به لکه‌ها و آب حائز اهمیت است؟

برای مقاومت به لکه‌ها و آب، بهتر است فرشی با پوشش مقاوم به آب و لکه‌ها انتخاب کنید. همچنین، وجود لایه‌های محافظتی بر روی فرش می‌تواند به تاخیر انتشار آلودگی و جذب مایعات کمک کند.

آیا باید از پد ضد لغزش زیر فرش در آشپزخانه استفاده کنم؟

بله، در صورتی که فرش در معرض لغزش و حرکت ممکن است قرار گیرد، استفاده از پد ضد لغزش زیر آن توصیه می‌شود تا ایمنی را تضمین کنید.

آیا فرش‌های ماشینی با کیفیت پلی استر نیز مناسب انتخاب هستند؟

بله، فرش‌های ماشینی با کیفیت پلی استر نیز می‌توانند گزینه خوبی برای آشپزخانه باشند. این فرش‌ها معمولاً مقاوم به آب و لکه‌ها هستند و به راحتی نیز قابلیت شستشو دارند.
 

نظرات کاربران