آشنایی با تاریخچه فرش قیطران | چرا فرش قیطران بخریم؟

آشنایی با تاریخچه فرش قیطران | چرا فرش قیطران بخریم؟

دکتر فرش
1402/03/17

فرش قیطران یکی از قدیمی‌ترین و قیمتی‌ترین فرش‌های دنیا است. این فرش از پشم بز و بره بافته می‌شود و طرح‌های آن به صورت دستی بافته می‌شوند. فرش قیطران به دلیل زیبایی، کیفیت بالای بافت و ارزش تاریخی‌اش، همواره مورد توجه طرفداران فرش در سراسر جهان بوده است.

کارخانه فرش قیطران در استان قزوین قرار دارد و به دلیل کیفیت بالا و طرح‌های زیبایش، به یکی از مهمترین صنایع دستی این استان تبدیل شده است. قیطران در زبان پهلوی به معنی "جایی که بره‌ها می‌چرند." است و به دلیل شرایط آب و هوایی و دسترسی به پشم بز و بره، این محل از گذشته به عنوان مرکزی برای بافت فرش شناخته شده است.

تاریخچه فرش قیطران

فرش قیطران با بیش از ۵۰ سال سابقه در تولید انواع فرش ماشینی درجه یک ، فعالیت خود را در زمینه بافندگی با چشم اندازی یکپارچه، از نخ تا فرش، در یک مجموعه بزرگ به مساحت ۵۵،۰۰۰ متر مربع در شهرک صنعتی سلیمان صباحی بیدگلی آغاز کرد. در سال ۱۳۹۲ با توسعه و گسترش خط تولید، به عنوان اولین تولید کننده فرش ۱۰۰۰ شانه در جهان شناخته شد. همچنین، در سال ۱۳۹۴ با تولید فرش ۱۲۰۰ شانه و تراکم ۳۶۰۰، فعالیت خود را توسعه بخشید و بیش از ۵۰۰ نفر را به عنوان کارمند و پرسنل خدماتی استخدام کرد.

از زمان تأسیس، فرش قیطران با داشتن بزرگترین واحد طراحی فرش و با دقت در انتخاب پالت های رنگی جذاب و متناسب با سلیقه مشتریان، و استفاده از مواد اولیه مرغوب، سعی کرده است تا محصولی با بالاترین استاندارد های ملی و بین المللی و درخور شأن خانواده ایرانی، را در سطح کشور و جهان عرضه نماید. فرش قیطران با این اهداف، به عنوان یکی از زینت بخش های منازل جهانیان شناخته شده و توانسته است اعتماد مشتریانی زیادی از کشورهای مختلف را جذب کند. 

در سال ۱۳۹۶، فرش قیطران با خرید اولین دستگاه بافندگی ۱۵۰۰ شانه، به عنوان اولین تولید کننده فرش ۱۵۰۰ شانه در جهان معرفی شد. همچنین، با سابقه طولانی در امر صادرات و توسعه تجارت بین المللی، فرش قیطران توانسته است محصولات خود را به بیش از ۶۷ کشور جهان صادر کند و برای سومین سال متوالی، تندیس صادرکننده نمونه ملی سال ۱۳۹۷ را دریافت کند.

چرا باید فرش قیطران بخریم؟

اگر در خرید فرش قیطران برای منزل‌تان، هنوز تردید دارید، این بخش را با دقت مطالعه کنید تا مزایای این برند فرش را بررسی کنیم. در ابتدا باید بگوییم که زیبایی فرش‌های قیطران خیره‌کننده است، این فرش‌ها از بهترین مواد اولیه ساخته می‌شوند و نوع بافت با کیفیتی هم دارند. با وجود الیاف بسیار زیاد و متنوع برای بافت فرش ماشینی، الیاف اکریلیک را می‌توانیم یکی از با کیفیت‌ترین آن‌ها بدانیم. فرش قیطران نیز از انواع نخ اکریلیک برای بافت فرش های خود استفاده می کند، به عنوان مثال، برای بافت فرش ۱۲۰۰ شانه الیاف میکرو اکریلیک استفاده می کند که فرش هایی بسیار زیبا و ظریف را فراهم می کند. 

الیاف اکریلیک دارای مزایای بسیار زیادی هستند که چشم هر تولید کننده و خریدار فرشی را به خود جلب می کنند، به عنوان مثال: 

  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب
  • ضد حساسیت و سازگار با پوست
  • مقاومت بالا در برابر اشعه UV و پوسیدگی
  • کاهش جذب آلودگی و گرد و غبار
  • قابلیت شستشو و تمیز شدن آسان
  • قابلیت حفظ شکل و پایداری در برابر فشار و تردیدن
  • مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • قابلیت بافت به صورت تراکم بالا و ایجاد طرح های پیچیده و زیبا

به دلیل این مزایا، الیاف اکریلیک به عنوان یکی از مهم‌ترین و مورد علاقه‌ترین انواع نخ در صنعت بافت فرش ماشینی شناخته شده اند.

دستاوردهای کارخانجات و برند فرش قیطران

پیش از این به طور جزئی درباره دستاوردهای برند قیطران صحبت کرده بودیم، اما در این بخش به طور کامل می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم. فرش قیطران به عنوان یکی از پرفروش‌ترین فرش‌های سطح ایران و جهان شناخته می‌شود. این شرکت به دلیل تولید فرش ماشینی با کیفیت بالا، مجوزها و رتبه‌های استاندارد جهانی مانند اکوتکس را دریافت کرده و لقب بهترین صادرکننده فرش ایران را نیز به خود اختصاص داده است.

بخش ریسندگی فرش قیطران از بهترین الیاف و مواد اولیه برای تولید انواع نخ مورد استفاده در بافت فرش استفاده می‌کند و همین امر تضمین کننده 90 درصد کیفیت فرش قیطران است، زیرا 90% از کیفیت یک فرش ماشینی به نخ خاب آن وابسته است. فرش ماشینی ۷۰۰ شانه از پرفروش‌ترین فرش‌های قیطران است که در تراکم‌های مختلفی مانند ۲۵۵۰ نیز تولید می‌شود. همچنین، فرش قیطران گل برجسته از جذاب‌ترین و جلوه‌دارترین نوع فرش است که اولین بار در ایران تولید شده و امروزه تقاضای زیادی برای تولید آن وجود دارد. در فرش‌های گل برجسته، گل‌های فرش به صورت برجسته و بقیه اجرای فرش و زمینه فرش تو رفته‌تر از گل‌ها هستند.

طرح‌ و نقشه های پر فروش فرش قیطران

فرش قیطران طرح‌های مختلفی در بازار دارد که هر شخصی می‌تواند به سلیقه خود، بهترین فرش مد نظرش را برای منزل‌شان انتخاب کنند. برخی از انواع طرح فرش قیطران شامل فرش قیطران افشان، فرش قیطران ترنج دار، فرش قیطران شاه عباسی، فرش قیطران خشتی، فرش قیطران فانتزی، فرش قیطران کهنه‌نما و فرش قیطران فلوکاتی می‌شوند.

همچنین فرش قیطران به صورت کلکسیونی نیز دسته‌بندی می‌شود که شامل گلستان، شهرزاد، شکوفه، یاسمن، ساغر، فرشته، ناهید، زهره و آناهیتا می‌شود. شما می‌توانید هر طرح و نقشی که مدنظرتان است را در بین فرش‌های قیطران پیدا کنید و خریداری کنید. 

رنگ‌های مختلف برند قیطران

فرش قیطران، در تمام رنگ‌ها و طیف‌های ممکن، موجود است. بنابراین، شما می‌توانید با توجه به دکوراسیون خانه‌تان و رنگ‌های آن، رنگ مناسب فرش قیطران خود را انتخاب کنید. در صورتی که نمی‌دانید کدام رنگ بهترین انتخاب برای خانه‌تان است، بهتر است با کارشناسان دکتر فرش تماس بگیرید تا بتوانند به بهترین شکل شما را هنگام خرید فرش راهنمایی کنند. 

خرید فرش قیطران از دکتر فرش

فرش قیطران در طرح‌های مختلفی بافته می‌شود که بیشتر آن‌ها شامل طرح‌های هندسی، گل‌های بنفش و طرح‌های شکل‌های مختلف هستند. همچنین، از جمله ویژگی‌های فرش قیطران، کیفیت مرغوب بافت، ماندگاری طولانی، مقاومت در برابر فشار و سایش، و دوام رنگی می‌باشد. با توجه به ارزش تاریخی و فرهنگی فرش قیطران، این فرش به عنوان یکی از مهمترین میراث‌های فرهنگی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. به همین دلیل، فرش قیطران به عنوان یکی از جواهرات فرهنگی و هنری ایران، همواره مورد توجه و تمایل طرفداران فرش در داخل و خارج از کشور بوده است.

اگر شما نیز از عاشقان فرش‌های اصیل ایرانی هستید، برای خرید فرش قیطران می‌توانید به صورت آنلاین از فروشگاه دکتر فرش خریداری کنید. دکتر فرش اینجا است تا روند خرید فرش را برای‌تان تا حد امکان ساده کند. 

نظرات کاربران