فرش وینتیج چیست؟ چطور فرش عتیقه را با قیمتی ارزان بخریم؟!

فرش وینتیج چیست؟ چطور فرش عتیقه را با قیمتی ارزان بخریم؟!

دکتر فرش
1399/09/04

فرش در تاریخ و فرهنگ ایران از گذشته تا به حال جایگاه بسیار بالایی داشته و همین موضوع باعث شده که کشورمان ایران به یکی از بهترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان انواع فرش های دستباف و ماشینی در دنیا تبدیل شود. در این میان بسیاری از کشورها، ایران را با برند فرش های دستباف می شناسند. فرش هایی اصیل، زیبا و البته پرزحمت!

احتمالا هریک از ما به عنوان یک ایرانی، علاقه بسیاری به خریداری و استفاده از فرش های اصیل دستباف ایرانی داریم.زیرا علاوه بر ارزشمندتر بودن نسبت به فرش های ماشینی، عموما نقوش و طرح های فرش های دستباف با سلیقه ما ایرانی ها همخوانی بیشتری دارد اما متاسفانه در سال های اخیر، قیمت فرش ماشینی افزایش چشمگیری داشته است و این باعث شده است که بسیاری از ما با اینکه علاقه زیادی به فرش های اصیل و دستباف ایرانی داریم، به دلیل هزینه بالای آن ها، از خرید منصرف شویم. اما راهکار چیست ؟ چکار کنیم که از این هنر اصیل ایرانی محروم نشویم ؟

برخی از تولیدکنندگان خوش سلیقه ایرانی اقدام بسیار جالبی انجام داده اند.آن ها با توجه به هزینه پایین ترِ فرش های ماشینی، اقدام به تولید فرش های ماشینی با ظاهر فرش های دستباف کرده اند! شاید در ابتدا از این خبر کمی تعجب کنید ولی واقعیت دارد . در واقع همین تولید فرش ماشینی با ظاهر فرش دستباف، موجبات تولد فرشی را فراهم کرد که امروزه با نام فرش وینتیج یا کهنه نما شناخته می شود.

برای مشاهده کلکسیون متنوع فرش های وینتیج ( کهنه نما ) کلیک کنید...

فرش وینتیج چیست ؟

تاریخچه ی ایده، طراحی و تولید فرش وینتیج (کهنه نما)، روش های تولید این فرش ها و بسیاری اطلاعات مفید دیگر را می توانید در ویدئوی زیر مشاهده کنید.

 

یکی از ویژگی های خاص فرش وینتیج این است که با هر نوع دکوراسیونی سازگاری دارد.یعنی اگر شما دکوراسیونی با سبک مدرن داشته باشید و یا حتی اگر چیدمان منزل را بر اساس اصول سنتی طراحی کنید، می توانید از فرش های کهنه نما یا وینتیج استفاده کنید.چرا که فرش های وینتیج در واقع ترکیبی از مدرنیته و سنت است و همین موضوع موجب جذابیت این فرش ها شده است.

یکی از نکات بسیار جالب درباره فرش های دستباف این بود که هر چه از آن ها بیشتر استفاده می شد، ارزش آن ها به مرور زمان بیشتر و بیشتر می گشت.تا جایی که خیلی وقت ها کسانی که فرش های دستباف نو خریداری می کردند، آن ها را در جایی پهن می کردند که به اصطلاح پاخور بیشتری داشته باشد و فرش شان ارزش بیشتری پیدا کند. این موضوع باعث می شد که فرش های دستباف قدیمی و ارزشمند عموما پاخورده و سایه روشن شده باشند.

برای پوشش این موضوع تولیدکنندگان فرش وینتیج یا فرش کهنه نما به این فکر افتادند که این موضوع را از طرق روش های صنعتی از جمله، سنگ شور کردن مرتفع کنند.که همانطور که در ادامه و برخی از نمونه های فرش کهنه نما می بینید، درست مثل فرش های دستباف دارای سایه روشن و حالت پاخوردگی می باشند.

فرش وینتیج

همه این مزایای فرش های وینتیج موجب شده است که علاقمندان زیادی را به خود جلب کند و به یکی از پر فروش ترین فرش های فروشگاه دکتر فرش تبدیل شده است. برندهای بسیاری به تولید فرش های وینتیج در ایران مشغول هستند که از معروف ترین آن ها می توان به فرش محتشم، مهدیان، تاپ و  فرش برنتین اشاره کرد.

دکتر فرش این افتخار را دارد که کلکسیون جذابی از انواع فرش های وینتیج را جمع آوری کرده است و علاقمندان به این نوع از فرش ماشینی می توانند با بررسی تنوعات مختلف این محصول، به انتخاب فرش موردنظر و دلخواه خود بپردازند.

فرش کهنه نما

یکی از ویژگی های منحصر به فرد فرش های کهنه نما ( وینتیج) تنوع طرح و رنگ آن هاست.به شکلی که دست خریدار برای انتخاب طرح، نقش و رنگ این نوع از فرش ماشینی بسیار باز بوده و با خاطری آسوده می تواند مناسب ترین آن ها را انتخاب نماید.

پس همین الان به دسته بندی فرش های وینتیج مراجعه کنید و فرش موردنظر خود را انتخاب کنید.

در ادامه به معرفی چند محصول از فرش های وینتیج در دکتر فرش می پردازیم:

1- فرش وینتیج ( کهنه نما ) محتشم مدل 100606

فرش وینتیج ( کهنه نما) محتشم مدل 100606

 

2- فرش وینتیج ( کهنه نما ) محتشم مدل 100603

فرش وینتیج ( کهنه نما ) محتشم مدل 100603

 

3- فرش وینتیج ( کهنه نما ) محتشم مدل 100624

فرش وینتیج (کهنه نما) مدل 100624

 

4- فرش وینتیج ( کهنه نما ) برنتین مدل 33-185

فرش وینتیج (کهنه نما) برنتین مدل 33-185

5- فرش وینتیج ( کهنه نما ) برنتین مدل 31-162

فرش وینتیج (کهنه نما) برنیتن مدل 31-162

 

6- فرش وینتیج ( کهنه نما ) برنتین مدل 33-157

فرش وینتیج (کهنه نما) برنتین مدل 33-157

 

7- فرش وینتیج (کهنه نما) مدل 31-143

فرش وینتیج (کهنه نما) مدل 31-143

نظرات کاربران