مقایسه فرش دستباف و ماشینی | دکتر فرش

مقایسه فرش دستباف و ماشینی | دکتر فرش

دکتر فرش
1399/11/01

تفاوت فرش دستباف و ماشینی

تفاوت فرش دستباف و ماشینی از آن دسته سوالاتی است که احتمالا ذهن شما را نیز درگیر کرده است. اگر چنین است، مطالعه این نوشتار می تواند تا حدودی به این سوال ذهنی شما پاسخ بگوید که بالاخره فرش ماشینی یا دستباف؟

اگر قرار باشد خیلی کوتاه  تفاوت این دو فرش را بیان کنیم فقط به یک جمله بسنده می کنیم: فرش دستباف هنر است و فرش ماشینی تکنولوژی!
در این مقاله به طور مختصر تاریخچه و سرگذشت فرش ماشینی و دستباف را بررسی می کنیم. همچنین مزیت ها در کنار معایب این دو فرش بیان می شود تا خواننده پس از مطالعه ی این بخش بتواند با دیدی بازتر انتخاب کند.


تاریخچه ی فرش دستباف

انسان از بدو ورود به کره ی خاکی همواره به دنبال این بود که بستری راحت تر برای خود فراهم کند و این امر را ابتدا سعی کرد که از پرنده ها الهام بگیرد و آشیانه ای با برگ درخت ها و شاخه های گیاهان ساخت. رفته رفته انسان ها هنر ریسندگی و بعد هم بافت را اختراع کردند و به جایی رسید که فرش دیگر فقط برای داشتن بستری راحت کارکرد خود را از دست داد و اکنون تبدیل به آیینه ی تمام عیار هنر و ذوق یک ملت شده است.
اگر فقط قرار باشد نقش و نگارها و رنگ آمیزی فرش های ایرانی را بررسی کنیم باید چندین جلد کتاب بنویسیم. فرشی که در هر نقطه ی ایران تولید می شود شناسنامه ی فرهنگی آن منطقه است ؛ برای مثال اگر جنس پشمی دارد نشان از زندگی دامداری اهالی آنجا می باشد.
حقیقت این است که درباره ی تاریخچه ی دقیق فرش دستباف اطلاعات دقیقی در دست نیست و حتی مشخص نیست که برای اولین بار کدام کشور یا قومیتی به هنر فرش بافی دست یافته است. قدیمی ترین فرش یافته شده "پازیریک" نام دارد که در رشته کوه های آلتا واقع در روسیه، ارمنستان کنونی پیدا شده است .
در مورد ریشه ی این فرش در بین باستان شناسان اختلاف وجود دارد. برخی معتقدند که فرش پازیریک متعلق به همان مکانی است که در آنجا یافت شده است و عده ای دیگر بر این باورند که این فرش در اصل ساخته ی مردمان بین النهرین است و حتی برخی به دلیل شباهت های نقشه ی فرش پازیریک با نقوش تخت جمشید، آن را به ایران نسبت داده اند!
همچنین اگر بخواهیم ریشه فرش بافی ایران را بررسی کنیم در قدم اول می توان ردپای آن را در ادبیات فارسی پیدا کرد. فردوسی در شاهنامه آغاز فرش بافی را  زمان تهمورث یا همان دوره پیشدادیان می داند و  تاریخ طبری نیز به بافت فرش به وسیله پشم و موی حیوانات در دوره پیشدادیان اشاره کرده است.
درست است که از زمان پیدایش قالی ایرانی اطلاعات محو و همراه با ابهامی داریم اما میتوان دوره ی شکوفایی آن را با اطمینان بیشتری معرفی کرد. دوره ی صفویه زمانی بود که بسیاری از هنرهای ایران از جمله معماری و قالی بافی رونق بسیار پیدا کرد، به طوری که شخص شاه عباس کارگاه های قالی بافی بسیاری دایر کرد و به همین دلیل نام یکی از گل هایی که در نقش قالی  به کار می رود را "گل شاه عباسی"  نام گذاری کرده اند.


تاریخچه ی فرش ماشینی

از دیرباز خانه ی ایرانی ها با فرش های پر نقش و نگار دستباف مزین می شده است؛ اما امروزه به دلیل بالا بودن قیمت فرش دستباف اغلب به خرید فرش ماشینی روی آورده اند.

برای مشاهده آخرین قیمت فرش ماشینی روی عنوان آن کلیک کنید.

خوشبختانه تکنولوژی به کمک هنر آمده است و امروزه می توان فرش های با کیفیت را با هر طرح و نقشی از طریق ماشین آلات صنعتی به بازار عرضه کرد.
جالب است که بدانید تاریخچه ی فرش ماشینی در ایران به حدود 40 سال پیش باز می گردد و اولین فرش ماشینی تولید داخل در کارخانه مخمل بافی کاشان بافته شده است .
اکنون با سال ها تجربه و بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا ، فرش ماشینی مدرن ایرانی به جایگاه ویژه ای در بازارهای داخل و خارج از ایران دست یافته است.


تفاوت های اصلی فرش دستباف و ماشینی

اولین تفاوت فرش دستباف و ماشینی اختلاف قیمت فاحش می باشد. در واقع فرش دستباف یک کالای لوکس و گران به حساب می آید که تمامی افراد جامعه توانایی خرید آن را ندارند.
بنابراین اولین معیار برای انتخاب بین این دو فرش میزان بودجه ی شماست. در ادامه به برخی مزیت های فرش ماشینی اشاره خواهد شد.


مزیت های فرش ماشینی

اولین مزیت این می باشد که فرش ماشینی ارزان است و هرکس با هر بودجه ای می تواند یکی از انواع فرش ماشینی که با کیفیت های متفاوت تولید می شود را خریداری کند .

برای مشاهده قیمت روز انواع فرش های ماشینی می توانید روی گزینه های زیر کلیک کنید:

دومین مزیت پیروی از مد روز می باشد . شما برای پیدا کردن فرش مدرن به ناچار باید فرش ماشینی را انتخاب کنید. اما فرش دستباف فقط دارای طرح های سنتی می باشد که جوابگوی برخی سلیقه ها و هماهنگی با دکوراسیون مدرن نمی باشد.
سومین مزیت مربوط به تنوع و فرار از یک نواختی می باشد. اگر خرید فرش دستباف را انتخاب کنید، مجبور می شوید تا سالیان سال از این کالا استفاده کنید و به راحتی قادر به تغییر دکوراسیون منزل خود نمی شوید. اما فرش های ماشینی به دلیل ارزان قیمت بودن به راحتی قابلیت جایگزین کردن دارند و می توانید با تغییر فرش چیدمان خانه را به کلی تغییر بدهید.
چهارمین مزیت سهولت نگهداری آن است. اگر تجربه ی داشتن یک فرش دستباف را داشته باشید حتما سختی نگهداری و دغدغه ی سالم ماندن فرش را هم تجربه کرده اید! فرش دستباف الیاف حساسی دارد و به همین دلیل باید هنگام شستشو بسیار دقت کنید وگرنه به راحتی ممکن است به بافت فرش آسیب بزنید و یا برخی فرش های نفیس تر، مثل فرش ابریشم دستباف حتی نسبت به جارو برقی نیز حساس می باشند!


مزیت های فرش دستباف

با خرید فرش دستباف صاحب یک هنر اصیل می شوید که با گذشت زمان و قدیمی شدن فرش نه تنها از ارزشش کم نم یشود بلکه قیمتی تر و ارزشمند تر نیز می شود. برخلاف فرش ماشینی که عمر کوتاه تری دارد و با گذر زمان از قیمت می افتد، برخی فرش دستباف را نوعی سرمایه گذاری نیز می دانند.
فرش دستباف اگر به خوبی نگهداری شود، به هیچ وجه مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند ولی فرش های ماشینی چون الیاف غیرطبیعی دارند ممکن است پرز و ذرات گرد و غبار را در خود نگه دارند که می توانند به ریه و دستگاه تنفسی آسیب بزنند.
ویژگی منحصر به فرد فرش دستباف این است که در زمستان گرم و در تابستان سرد است! اما فرش ماشینی به دلیل الیاف پلاستیکی این قابلیت را ندارد.

 

خرید فرش به صورت اقساطی

دکتر فرش به منظور رفاه حال کاربران عزیز، امکان خرید فرش اقساطی بدون چک را برای همراهان دکترفرش فراهم کرده است.

در این روش شما می توانید فرش های موجود در فروشگاه اینترنتی دکترفرش را بدون نیاز به چک و ضامن و تنها با ارائه سفته خریداری نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه خرید فرش اقساطی مراجعه نمایید.

انتخاب شما کدام است؟ فرش دستباف یا ماشینی ؟

نظرات کاربران