روش از بین بردن سوختگی سطحی و عمیق فرش

روش از بین بردن سوختگی سطحی و عمیق فرش

دکتر فرش
1399/10/29

یکی از متداول ترین اتفاقاتی که ممکن است در هر خانه ای اتفاق بیفتد، سوختن فرش به روش های مختلف است . ما در این مقاله می خواهیم یاد بگیریم که چگونه جای سوختگی روی قالی را از بین ببریم؟ در ابتدای این مقاله بهتر است بگوییم، نکته ای که در این مواقع بسیار حائز اهمیت است، سرعت عمل در اجرای روش های رفع سوختگی فرش است. پس بهتر است که حتی کسانی که تا بحال به فکر دانستن روش از بین بردن سوختگی فرش هم نبوده اند، با حوصله این مقاله را تا انتها بخوانند تا در مواقع مورد نیاز بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.

اگر چنانچه وقت کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، می توانید ویدئوی زیر را ببینید .ما در این ویدئو روش های رفع سوختگی فرش را بررسی کرده ایم .

سوختگی فرش‌های ماشینی را چگونه رفع کنیم؟ 

اگر شما هم از فرش‌های ماشینی استفاده کرده باشید حتما می‌دانید که این فرش‌ها معمولا بسیار زیبا بوده و در عین حال استحکام زیادی نیز دارند. وقتی یک گوشه از فرش شما با استفاده از روش‌های مختلف سوخته باشد معمولا زیبایی آن به میزان زیادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی بهترین راهی که پیش روی شما قرار دارد این است که به دنبال راهکاری مناسب برای رفع سوختگی فرش ماشینی خود باشید. در حالت کلی می توان سوختگی های روی فرش را به دو دسته تقسیم کرد .
  • دسته اول : سوختگی عمیق فرش ( سوختگی شدید فرش )
  • دسته دوم: سوختگی سطحی فرش

سوختگی عمیق یا شدید فرش در واقع به سوختگی هایی اطلاق می شود که سوختگی تا عمق و جان فرش نفوذ کرده و باعث آسیب دیدگی به تار و پود فرش شده است و در مقابل سوختگی سطحی فرش یعنی سوختگی هایی که به تارو پود و عمق فرش آسیبی وارد نشده است.

در ابتدا لازم است به شما کاربران عزیز دکتر فرش بگوییم، در صورتی که تشخیص دادید سوختگی فرش شما از نوع سوختگی عمیق یا شدید است، خودتان دست به کار نشوید! و در اولین فرصت آن را به منظور رفو و ترمیم، به رفوگری ها و قالیشویی های معتبر تحویل دهید.چرا که رفع این نوع سوختگی ها تخصصی بوده و نیاز به مهارت بالایی دارد. پس لطفا آسیب دیگری به فرش وارد نکنیم!

اگر سوختی که روی فرش شما به وجود آمده به‌صورت سطحی است در اولین قدم می‌توانید از یک سنباده برای از بین بردن سطح سوخته استفاده کنید. دقت داشته باشید که سنباده کشیدن باعث می‌شود تا تنها پرزهای قسمت رویی و سطحی فرش از بین برود و به زیبایی فرش شما آسیبی نمی‌رساند. در گام بعدی سعی کنید با استفاده از یک جاروبرقی خرده‌های سوخته شده را جمع کرده و الیافی که کمی عمیق‌تر سوخته‌اند را نیز با استفاده از یک قیچی کوتاه کنید. 

به این ترتیب فرش شما تقریبا آماده خواهد بود و حالا تنها کاری که باید برای رفع سوختگی فرش خود انجام دهید این است که با یک شوینده مناسب و آب سرد شروع به شستشوی آن بخش از فرش خود کنید. برخی از مواقع اما ممکن است سوختی که روی فرش ماشینی شما به وجود آمده کمی عمیق‌تر باشد. در چنین شرایطی در گام اول باید از جاروبرقی استفاده کنید. سپس با استفاده از یک تیغ تیز اقدام به جدا کردن قسمت‌های سوخته فرش کنید. برای انجام این کار نیز بهتر است توجه ویژه‌ای به خواب فرش داشته باشید تا بتوانید محل بریدگی را به‌راحتی پوشش دهید. حال باید تکه‌های بریده شده را با چسب بچسبانید و یک کتاب سنگین روی آن قرار دهید. 

به این ترتیب وقتی فرش خود را برگردانید متوجه می‌شوید که تا حد زیادی نواحی سوختگی پوشش داده شده است. در صورتی که این روش جواب ندهد شما باید فرش خود را برای تعمیر به یک کارگاه تخصصی در این زمینه واگذار کنید. 

رفوگری و ترمیم فرش

انواع سوختگی ها و آسیب های وارده به فرش و راهکار های برطرف کردن آن

از منظر نوع سوختن فرش، سوختگی های روی فرش می توانند انواع بسیار متنوعی داشته باشند که متداول ترین آن ها عبارتند از :

  • سوختگی فرش با زغال
  • سوختگی فرش با سیگار
  • سوختگی فرش با اتو
  • سوختگی فرش با ظرف یا قابلمه داغ 
  • روش های دیگر سوختن فرش ( مثل شمع، پارافین، فشفشه و...)

برای هر یک از این انواع سوختگی، روش هایی وجود دارد که در این مقاله چند روش مناسب را با هم بررسی می کنیم .

روش رفع سوختگی فرش حاصل از زغال یا سیگار

روش رفع سوختگی فرش بر اثر سیگار و زغال

چناچه سوختگی فرش بر اثر زغال یا سیگار اتفاق افتاده است، پیشنهاد می شود یکی از دو روش زیر را برای رفع این سوختگی ها به کار ببندید.

  1. در ابتدا با استفاده از یک ابزار تیز مانند چاقوی تیز، قیچی تیز و یا حتی ابزاری مانند سنباده اقدام به از بین بردن سوختگی سطحی فرش کنید.بعد از رفع سوختگی حالا وقت آن است که این قسمت را شستشو دهید. برای شستشوی قسمت سوخته شده، حتما از آب سرد به همراه یک شوینده مثل شامپوفرش و... استفاده کنید.
  2. روش دوم رفع سوختگی فرش با استفاده از یخ نام دارد. در این روش شما بایستی چند قطعه یخ بر روی قسمت سوخته شده قرار دهید و مقداری صبر کنید تا یخ ها به طور کامل آب شوند .حالا زمان پاکسازی است.در این مرحله بایستی با استفاده از یک پارچه تمیز و مقداری آب سرد اقدام به تمیز کردن این قسمت کنیم.

*دقت کنید که در هر دو روش بر استفاده از آب سرد تاکید زیادی شده است.بنابراین به هیج عنوان برای تمیز کردن قسمت سوخته شده فرش، از آب ولرم یا گرم استفاده نکنید.
 

برای مشاهده آخرین قیمت فرش ماشینی به همراه دسته بندی انواع فرش های ماشینی، می توانید روی عنوان آن کلیک کنید.

 

روش رفع سوختگی فرش حاصل از قابلمه ( ظرف) داغ یا اتو 

روش رفه سوختگی فرش بر اثر اتو یا ظرف داغ

این نوع از سوختگی ها که سوختگی های شایعی هم محسوب می شوند، باعث تغییر رنگ و تیره شدن قسمتی از فرش می شوند که به طور کلی زیبایی فرش را می توانند تحت الشعاع قرار دهند. روش رفع سوختگی های حاصل از قابلمه داغ یا اتو، پیاز است ...بله پیاز. پس می رویم تا رفع سوختگی فرش با پیاز را یاد بگیریم.

برای این کار کافیست که یک پیاز را از وسط نصف کرده و روی قسمت سوختگی فرش قرار دهید.حالا بایدچند ساعتی صبر کنید تا عصاره پیاز به داخل فرش کشیده شود .
بعد از گذشت چند ساعت، نوبت به مرحله تمیزکاری می رسد .در این مرحله طبق معمول بایستی با استفاده از آب سرد به همراه مواد شوینده مثل شامپو فرش، ریکا و... قسمت سوخته شده فرش را تمیزِ تمیز کنیم. احتمالا باز هم دقت کردید که استفاده از آب گرم و ولرم ممنوع است و برای شستشوی فرش فقط و فقط از آب سرد استفاده کنید.

روش رفع سوختگی فرش حاصل از شمع، پارافین، فشفشه و...

روش رفع سوختگی فرش براثر شمع یا پارافین

اگر چنانچه این نوع سوختگی برای فرش شما حاصل شد، به اولین چیزی که احتیاج دارید، یک چاقوی بسیار تیز یا یک تیغ موکت بری است. حالا باید با استفاده از این ابزار، پرزهای آسیب دیده فرش را از روی ان ها جمع کنیم .این قسمت را با دقت کامل انجام دهید تا باعث آسیب دیدن تار و پود فرش نشود. حالا دوباره مرحله همیشگی شستشو را داریم .شستشو با آب سرد و یک ماده شوینده مثل شامپو فرش یا هر ماده دیگری.

فرش‌های گران‌قیمت را پس از سوختگی چگونه تعمیر کنیم؟ 

گاهی اوقات ممکن است فرشی که سوخته یک فرش ارزان‌قیمت و ماشینی نباشد. همانطور که می‌دانید فرش‌های دستباف بسیار نفیس بوده و از قیمت بالایی هم برخوردار هستند. اگر این فرش‌های شما با مشکل سوختگی مواجه شدند بهتر است که در اولین قدم سعی کنید با استفاده از یک سنباده و این بار کمی آرام‌تر نسبت به فرش‌های ماشینی سطح سوخته شده را جدا کنید. در واقع این نوع جداسازی فقط در سطح انجام می‌شود و به همین علت نیز نیازی به سنباده کشیدن قوی و عمیق ندارید.

در ادامه راهکار موثری که می‌تواند برای از بین بردن جای سوختگی فرش موثر باشد این است که چند قطعه پیاز را جدا کرده و روی ناحیه سوخته شده قرار دهید. پس از نیم ساعت با برداشتن پیازها مشاهده خواهید کرد که جای سوختگی تا حد زیادی از بین رفته است. پس از این کار چند قطعه یخ را نیز روی ناحیه سوخته شده از فرش دستباف خود قرار دهید و سپس با استفاده از یک برس نرم روی آن بکشید. با تکرار کردن این مراحل و البته جارو کشیدن مرتب مشاهده خواهید کرد که جای سوختگی تقریبا ناپدید شده است. 

راهکارهایی موثر برای رفع سوختگی گلیم فرش 

امروزه شاهد آن هستیم که در بسیاری از خانه‌ها از گلیم فرش نیز استفاده می‌شود. گلیم فرش هم از آن دسته محصولاتی است که امروزه قیمت بالایی دارد و معمولا در بسیاری از خانه‌ها یک حالت ترکیبی کلاسیک و سنتی را منتقل می‌کند. در بسیاری از مواقع ممکن است به دلایل مختلف گلیم فرش شما هم دچار سوختگی شده باشد و به دنبال راهکاری برای رفع سوختگی فرش خود باشید. برخلاف سایر انواع فرش‌ها که روش‌های خانگی برای تعمیر آنها وجود دارد باید بدانید که امکان رفع سوختگی از گلیم فرش با کیفیت بالا وجود ندارد. 

شاید جارو زدن و شستن تا حدی بتواند روی بهتر شدن جای سوختگی در این گلیم فرش‌ها تاثیرگذار باشد، ولی نباید فراموش کنید که به هیچ وجه تاثیر قابل قبولی برای شما نخواهد داشت. در چنین شرایطی بهترین راهکاری که برای شما وجود دارد این است که از خدمات یک تیم متخصص در این زمینه بهره‌مند شوید. مجموعه دکتر فرش می‌تواند به میزان زیادی در این زمینه به شما کمک کرده و با خدمات تعمیری که به شما ارائه می‌دهد خیلی راحت گلیم فرش شما را تعمیر کرده و سوختگی آن را از بین ببرد. 

آیا استفاده از خدمات یک تیم تخصصی در زمینه رفع سوختگی فرش می‌تواند موثر باشد؟ 

بله استفاده از چنین خدماتی باعث می‌شود تا یک تیم کاملا تخصصی و با تجربه بالا روی سوختگی فرش‌های شما کار کنند و شما تا حد زیادی اطمینان داشته باشید که بهترین عملکرد را در رفع سوختگی فرش شما ارائه می‌دهند. وقتی که قصد دارید یک تیم تخصصی را در این زمینه انتخاب کنید باید به چند فاکتور کلیدی و بسیار مهم در این زمینه دقت داشته باشید. از جمله این فاکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • میزان تجربه نیروهای متخصصی که در این زمینه فعالیت دارند. 
  • میزان تخصصی که در زمینه تعمیر فرش دارند و سابقه کاری که به شما ارائه می‌دهند. 
  • هزینه‌ای که از شما در ازای تعمیر و رفع سوختگی انواع فرش‌ها دریافت می‌کنند. 
  • نوع تجهیزات و ابزارهایی که برای این کار مورداستفاده قرار می‌دهند. 
  • مدت زمانی که طول می‌کشد تا سوختگی فرش شما را رفع کرده و آن را به شما تحویل دهند. 

هزینه رفع سوختگی فرش چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟ 

اگر فرش شما هم با سوختگی مواجه شده و به دنبال خدمات رفع سوختگی فرش خود هستید احتمالا نگرانی‌های زیادی در خصوص هزینه‌های استفاده از چنین خدماتی برای شما هم به وجود آمده است. به طور کلی باید بدانید که پارامترهای زیر می‌توانند روی هزینه رفع سوختگی در انواع فرش‌ها تاثیرگذار باشند: 

  • نوع فرشی که شما دارید 
  • نوع ابزارها و تجهیزاتی که برای تعمیر استفاده می‌شوند. 
  • میزان تخصص و تجربه نیروهایی که رفع سوختگی را روی فرش انجام می‌دهند. 
  • میزان و نوع سوختگی که روی فرش به وجود آمده 
  • متریال‌هایی که برای رفع سوختگی موردنیاز هستند. 

اگر شما هم قصد دارید اطلاعات دقیق‌تری درباره این هزینه به دست بیاورید حتما با کارشناسان مجموعه دکتر فرش تماس بگیرید. 

نتیجه نهایی

فرش ماشینی کالای بسیار ارزشمندی است که از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی چرا که با فرهنگ و آداب و رسوم ما ایرانی ها گره خورده است. بنابراین در وهله اول سعی کنید به هیچ عنوان به فرش شما آسیب نرسد چرا که فرش معمولا محوریت دکوراسیون منزل را به عهده دارد و آسیب دیده بودن آن می توان ظاهر منزل را تحت الشعاع قرار دهد. اما اگر به هر دلیلی فرش شما آسیب دید، در ابتدا بایستی تشخیص دهید که این سوختگی از نوع شدید و عمیق است یا یک سوختگی ساده و سطحی؟

اگر سوختگی فرش از نوع سوختگی عمیق و شدید بود، به شما توصیه می کنیم آن را در اولین فرصت به متخصصین این کار بسپارید .مثل رفوگری ها و قالیشویی های مطمئن و با سابقه
اما اگر شانس آوردید و سوختگی آن سطحی بود می توانید بر اساس اینکه فرش شما با چه چیزی سوخته شده است، با روش هایی که در این مقاله از دکتر فرش مطالعه کردید، اقدام به رفع این سوختگی بفرمائید.

همکاران ما در دکتر فرش سعی می کنند با تولید محتواهای کاربردی، ضمن راحت تر کردن خرید فرش برای شما، روش های نگهداری از فرش را نیز بررسی کنند تا شما بتوانید به بهینه ترین حالت ممکن از فرش مدرن استفاده کنید. اگر شما روش دیگری برای رفع سوختگی فرش می شناسید، آن را با ما و دیگر کاربران دکتر فرش در قسمت کامنت در میان بگذارید .

برچسب ها: نگهداری از فرش
نظرات کاربران