چرا فرش 1500 شانه بخریم؟

چرا فرش 1500 شانه بخریم؟

دکتر فرش
1399/10/27

این فرش ماشینی جزو گران ترین هاست و می دانید که هیچ گرانی ای بی حکمت نیست! حکمتش هم کیفیت فوق العاده ی این فرش می باشد ؛به قدری که شبیه ترین نمونه به فرش های دستباف است .
معمولا
فرش های 1500 شانه با تراکم 4500 بافته می شود. نکته اینجاست که هرچقدر تراکم و شانه ی یک فرش بالاتر باشد آن فرش ریز بافت تر می شود .
و اما مزیت ریزبافت بودن فرش این است که باعث می شود وضوح نقش و نگار فرش بالا برود و جزئیات با کیفیت بیشتری مشاهده شود . تا حدی که لطافت و توجه به جزئیات در فرش 1500 شانه تا حد زیادی با تابلو فرش ابریشمی دستباف برابری میکند!
در این مقاله تمام نکات مرتبط با
فرش 1500 شانه بررسی می شود و شما بعد از آگاهی از معایت و مزایای آن می توانید تصمیم بگیرید که آیا انتخاب فرشی با این تراکم مناسب بودجه و خانه ی شما هست یا خیر؟


تعریف دقیق فرش 1500 شانه

جالب است که بدانید اولین فرش های ماشینی تولید شده، 350 شانه بوده اند. فقط کافی است این عدد را در کنار 1500 قرار بدهید تا تفاوت و میزان پیشرفت را درک کنید!
و اما
منظور از شانه ی فرش این است که در هر متر از عرض فرش چه تعداد ریشه یا گره وجود دارد. در واقع با شمردن تعداد این گره ها میزان شانه را میتوانیم به دست بیاوریم.
فقط کافی است که فرش را برگردانید و با کمک یک خط کش 10 سانتی متر از آن را جدا کنید. حالا با دقت تعداد گره های موجود در آن را بشمارید. باید در هر 10 سانتی متر از فرش 1500 شانه، 150 تا گره وجود داشته باشد.

فرش1500 شانه قیطران - طرح سلطان

فرش 1500 شانه قیطران - طرح سلطان


چه فرقی با فرش 1200 شانه دارد؟

فرش 1500 شانه چند سال بعد از تولید فرش 1200 شانه به بازار آمد، درست زمانی که این فرش رضایت مشتری ها را به خودش جلب کرده بود و شاید اصلا نیازی به کیفیت بالاتر احساس نمی شد.
اما 1500 شانه انقلابی دیگر در تولیدات فرش ماشینی به وجود آورد و خیلی زود جای خود را در بازار پیدا کرد.این موفقیت چند دلیل عمده داشت که از جمله می توان به استفاده از نخ با کیفیت تر و وضوح بیشتر نقش و نگارها اشاره کرد.


چرا رقیب فرش دستباف است؟

فرش های دستباف به چند دلیل بسیار محبوب اند. دلایلی مثل کیفیت و ماندگاری بالا ، اصالت نقش و نگار، ارزشمند بودن کار دست و ریز بافت بودن فرش.
حال با پیشرفت تکنولوژی برخی از مزیت های فرش دستباف به عرصه ی تولیدات فرش ماشینی هم رسیده است و همین امر باعث رقابتی شدن بازار این دو می شود.
یکی از نمونه های فاخر فرش دستباف متعلق به دو شهر تبریز و قم است که به صورت 60 رج و 70 رج، با نخ های بسیار ظریف و زیبا بافته می شوند.
فرش های 1500 شانه نیز به دلیل نوع دستگاه بافندگی فقط با نخ های بسیار با کیفیت کار می کند و به خاطر همین ویژگی با نمونه های دستباف شباهت اندکی دارند.
پس اگر کیفیت و ریز بافت بودن فرش برایتان اهمیت دارد تفاوت چندانی بین فرش دستباف با ماشینی 1500 شانه وجود ندارد. البته اگر
فرش ماشینی را انتخاب کنید قطعا در هزینه ها نیز صرفه جویی می کنید و می توانید این بودجه را برای بخش های دیگر زندگی تان کنار بگذارید.
اما اگر جزو آدم های هنر دوست هستید و فرشی که با دست بافته شده برایتان ارزشمند است، بی شک فرش دستباف انتخاب مناسب تری می باشد و واضح است که باید برای این هنردوستی تان، بودجه ی قابل ملاحظه ای را کنار بگذارید!
همچنین علاوه بر بالا بودن قیمت فرش دستباف، عیب دیگری که برای آن وجود دارد سختی نگهداری این فرش نفیس است.
 یکی از دغدغه های دارندگان فرش دستباف این است که چطور آن را بشورند که رنگ های فرش باهم ترکیب نشود؟ و از کدام مواد شوینده استفاده کنند که به بافت اصلی فرش آسیب وارد نشود؟
در صورت خرید یک
فرش 1500 شانه دیگر این دغدغه ها را ندارید، چرا که در مقابل موادشوینده و آفتاب بسیار مقاوم است و می توانید به راحتی خودتان آن را بشورید و یا به قالی شویی ها بسپارید.


خلق دنیای رنگی

یکی از جذابیت های دستگاه های 1500 شانه این است که این قابلیت را دارند 10 رنگ متفاوت و زیبا تولید کنند. این تنوع رنگی پیش از این در هیچ یک از فرش های ماشینی وجود نداشت. کیفیت وضوح و زنده بودن این رنگ ها به نحوی است که بیننده را یاد نخ های ابریشم طبیعی می اندازد.


لطافت ابریشمی

به لیست مزیت های فرش 1500 شانه باید لطافت را نیز اضافه کرد. این بار که برای خرید فرش رفتید از فروشنده بخواهید که یک فرش 1500 شانه را از نزدیک نشان تان بدهد تا روی آن دست بکشید. به محض این که لطافت فرش را لمس کنید شیفته اش می شوید.
همچنین این لطافت باعث می شود که درست مثل یک فرش ابریشمی آن را تا کنید ، بدون این که نگران تا خوردگی فرش باشید.


صادرات به آمریکا و اروپا

کاشان مهد فرش ماشینی ایرانی است که اولین وارد کننده ی دستگاه های  بافت فرش 1500 شانه  نیز می باشد. محبوبیت این فرش محدود به بازار ایران نیست و فرش 1500 شانه کاشان به عنوان یک فرش باکیفیت، همراه  با نقش و نگار ایرانی به سایر کشور ها نیز صادر می شود.
همانطور که میدانید فقط برخی از محصولات خاص می توانند راهشان را در بازارهای خارجی باز کنند و آن هم محصولاتی است که کیفیت شان حرف اول را می زند.


معایب فرش 1500 شانه

1. قیمت بالا

همانطور که اشاره شد قیمت فرش ماشینی 1500 شانه به دلیل کیفیت بالاتر الیاف به کار رفته در آن نسبت به سایر نمونه های فرش ماشینی بالاتر است . البته میزان بودجه شما و همچنین انتظارتان از فرش تعیین می کند که این ویژگی عیب باشد و یا مزیت.

2. ضخامت کمتر

این فرش به دلیل ریز بافت بودن و کوتاه بودن نخ خاب، ضخامت کمتری دارد که همین ویژگی باعث زیبایی بیشتر آن می شود. اما عیبی که دارد این است که در مقابل یک فرش پرز بلند، مانع انتقال سرمای زمین نمی شود.

 

خرید فرش 1500 شانه به صورت اقساطی در دکترفرش

دکتر فرش امکان جدیدی را در سایت خود ایجاد کرده است که برای طیف وسیعی از مخاطبان جذابیت بالایی دارد.

شما می توانید در فروشگاه اینترنتی دکتر فرش نسبت به خرید اقساطی فرش اقدام کنید. 

لازم به ذکر است که خرید فرش اقساطی بدون چک در دکتر فرش برای تمامی فرش ها امکان پذیر است . 

پس کافیست به صفحه خرید فرش اقساطی مراجعه نمایید و به راحتی فرش خود را انتخاب و خریداری نمایید.

 

انتخاب شما چیست ؟ فرش 1500 شانه ماشینی یا فرش دستباف؟heart

نظرات کاربران