فرش های گل برجسته [ صفر تا صد ] در دکتر فرش

فرش های گل برجسته [ صفر تا صد ] در دکتر فرش

دکتر فرش
1399/10/20

مزایا و معایب فرش گل برجسته

ایران یکی از کشورهای پیش گام در عرصه ی تولید فرش دستباف و ماشینی است. تلفیق ذوق و هنر ایرانی با تکنولوژی های روز دنیا سبب موفقیت تولید کنندگان فرش و ورود به بازارهای جهانی شده است. در این بازار گسترده سلیقه های متفاوتی وجود دارد که تولید کنندگان همواره سعی کرده اند تا به تمامی این سلیقه ها پاسخ داده شود. برای مثال فرش گل برجسته یکی از پرطرفدارترین های فرش ماشینی است و خریداران زیادی آن را به ابعاد مختلف و حتی به صورت تابلو فرش خریداری می کنند.


تاریخچه ی فرش گل برجسته

کارشناسان فرش، استاد علی خدادادی را  به عنوان اولین بافنده ی فرش گل برجسته می شناسند. بافت این فرش فاخر، حدود ده سال زمان برد و دارای طرح های آهو، گل و پرنده های برجسته می باشد. پس از سال ها زحمت در نهایت تبدیل به یک فرش نفیس با بیست رنگ متنوع و از جنس ابریشم شد که در بسیاری از نمایشگاه های داخلی و خارجی به نمایش گذاشته شد.
فرش بوستان یکی از نمونه های بی نظیر هنر ایرانی است که پس از آن بسیاری از تولید کننده های فرش ماشینی تصمیم گرفتند جلوه و نمادی از این هنر فاخر را وارد خانه های ایرانی کنند.
به همین دلیل است که امروزه حتی جدید ترین فرش های گل برجسته هم وام دار هنر و اصالت ایران می باشند و نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده است.

فرش گل برجسته - طرح گلپری

فرآیند تولید

اغلب مردم تصور میکنند که برای بافت فرش های گل برجسته از ماشین آلات ویژه استفاده می کنند اما حقیقت این است که برای بافت چنین فرشی فقط کافی است از دو نوع متفاوت نخ استفاده کرد تا ارتفاع نخ خاب ها اختلاف پیدا کند و در نهایت گل های فرش یا هر طرح دیگری که غالب است به صورت برجسته به نظر بیاید.
نخ هایی که در این فرش به کار می رود عموما اکریلیک و هیبالک هیت ست شده می باشد. وقتی که طرح گل و زمینه ی فرش با این دو نخ متفاوت بافته شد  فرش وارد مرحله ی پردازش می شود. در این مرحله فرش در برابر حرارت قرار می گیرد و نخ هیبالک که در بافت زمینه ی فرش به کار رفته  ذوب می شود و در نهایت سبب ایجاد فرو رفتگی در فرش می شود .


مزایای فرش گل برجسته

برای انتخاب بین فرش گل برجسته و ساده معیار های متنوعی وجود دارد که اولین و مهم ترین فاکتور آن سلیقه و نوع دکوراسیون منزل شما می باشد . اما باید در نظر داشت که هیچ محصولی کاملا بی نقص نیست و می توان  مزایا و معایب آن را بررسی کرد تا با آگاهی خرید کرد.
بیشترین عامل فروش فرش های گل برجسته زیبایی و جلوه ی فوق العاده ی آن می باشد که چشم هر بیننده ای را به سمت خود می کشد .
دومین  مزیت کیفیت و ماندگاری است . همانطور که اشاره شد برای بافت این فرش ، کارخانه های معتبر چاره ای جز استفاده از  نخ اکریلیک و هیباک ندارند و از آنجایی که  نخ اکریلیک، مرغوب ترین الیاف فرش ماشینی است پس موقع خرید یک فرش گل برجسته خیالتان از بابت کیفیت جنس الیاف راحت است، به خصوص اگر تصمیم بگیرید یک
فرش 1500 شانه گل برجسته بخرید .

معایب فرش گل برجسته

نگهداری این فرش به دلیل تفاوت ارتفاع نخ خواب دشوار است. حتی اگر مرغوب ترین جنس گل برجسته را خریداری کرده اید باید آن را در محل کم رفت و آمد قرار بدهید تا به مرور زمان برجستگی خود را از دست ندهد .

به طور کلی عمر این فرش نسبت به نمونه های ساده کم تر است و اگر به خوبی از آن مراقبت نشود، به دلیل پاخور شدن جلوه ی اولیه و سه بعدی خود را از دست می دهد.
عیب دیگر آن دشواری تمیز کردن فرش است. برای جارو کردن فرش گل برجسته نیاز به یک جارو برقی خوب و فشار قوی است. اگر دقت نکنید ممکن است پرز و ذرات ریز در بین برجستگی ها باقی بماند و اگر این ذرات زیاد باقی بمانند، در فرش شاهد رشد باکتری و پوسیدگی خواهیم بود .  
قیمت فرش های گل برجسته نسبت به یک فرش ساده بیشتر است، البته اگر از جنس مرغوب و استاندارد استفاده شود.


کاربرد فرش گل برجسته

اگر  به دنبال دادن جلوه ی زیبا به دکوراسیون پذیرایی خود هستید انتخاب فرش گل برجسته کاشان مناسب است. اما ترجیحا آن را در محل پذیرایی مهمان ها قرار دهید که کم تر روی آن رفت و آمد صورت بگیرد.
به طور کلی فرش ماشینی سه بعدی یا همان گل برجسته مناسب اتاق خواب و آشپزخانه نیست. چون هم تمیز کردن آن دردسر دارد و هم ماندگاری اش کاهش پیدا می کند.
همچنین این فرش به هیچ وجه برای اتاق کودک توصیه نمی شود. چون کودک برای راه رفتن و بازی نیاز به یک سطح صاف دارد.

فرش گل برجسته - طرح مهناز


طرح و نقش فرش های گل برجسته

برای انتخاب طرح چنین فرشی هیچ قاعده و محدودیتی وجود ندارد. در واقع هر نقشی که در تولید فرش های ماشینی به کار می رود عینا در گل برجسته هم استفاده میشود . تولید کننده ها حتی فرش های خشتی هم به صورت گل برجسته تولید می کنند و علت این حجم عظیم تنوع این است که در بازار حدود 50 درصد تقاضای فرش ماشینی متعلق به فرش های گل برجسته می باشد.
محبوب ترین نقش و نگار فرش گل برجسته، طرح اسلیمی می باشد که با برجسته نمایی جلوه ی فوق العاده ای پیدا می کند.
سایر طرح های مورد استفاده شامل ترنج و افشان می باشد .
اگر با فرش گل برجسته ی افشان آشنایی ندارید ، تعریف ساده اش این می شود که در این نوع از فرش نقش ترنج و محراب دیده نمی شود و گل های پراکنده ی آن به صورت برجسته دیده می شود.


معتبر ترین برند

به دلیل تقاضای بسیار بالای این فرش تقریبا تمامی کارخانه های فرش ماشینی اقدام به تولید این فرش نموده اند ، اما قدیمی ترین و معتبر ترین آن متعلق به فرش های گل برجسته ی کاشان است.
همچنین
فرش قیطران یکی از تولید کنندگان خوب و باسابقه فرش گل برجسته ی کاشان است و دکتر فرش به عنوان نمایندگی فرش قیطران، کلکسیونی جذاب از فرش 1200 شانه تراکم 3600 گل برجسته جمع آوری کرده است که می توانید آن را در دسته فرش ماشینی ببینید.

 

خرید فرش گل برجسته به صورت اقساطی از دکترفرش

دکتر فرش امکان خرید اقساطی انواع فرش ها را به صورت آنلاین ایجاد کرد!

شما می توانید به صورت کاملا آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری نسبت به خرید فرش اقساطی اقدام نمایید.

در این روش شما هیچ نیازی به چک و ضامن نخواهید داشت و در واقع خرید فرش اقساطی بدون چک را تجربه خواهید کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه خرید فرش اقساطی مراجعه نمایید.

شما کدام فرش ها را می پسندید؟ فرش گل برجسته یا ساده ؟

 

نظرات کاربران