فرش ماشینی مشهد بهتره یا کاشان؟!

فرش ماشینی مشهد بهتره یا کاشان؟!

دکتر فرش
1399/10/14

چند سالی است که بین دو استان کاشان و مشهد بر سر تولیدات فرش جنگ رسانه ای به وجود آمده است.

این امر به قدری پر رنگ شده بود که بسیاری از افراد تصور می کردند فرش مشهد درجه یک و مرغوب ترین است و سایر استان ها از جمله کاشان ، تبریز ،شیراز و... فرشی بی کیفیت و درجه 2 و 3 تولید می کنند.
در این مقاله دکتر فرش ، به عنوان یک رسانه ی بی طرف بین فرش کاشان و مشهد قضاوت می کند. هدف این است که مخاطب با مزایا و معایب هریک از این دو فرش آشنا شود تا در نهایت با ذهنی باز و آگاه انتخاب کند.


آیا مهم است که یک فرش در کدام استان تولید شود؟!

قبل از مقایسه ی فرش ماشینی مشهد و کاشان به این امر فکر کنید که آیا واقعا مکان بافت فرش، می تواند تاثیری در کیفیت و مرغوبیت محصول داشته باشد یا خیر؟
به طور کلی می توان گفت خیر! چون برای تعیین کیفیت یک فرش باید  جنس نخی که در بافت آن به کار رفته است و همچنین دستگاه فرش بافی بررسی شود و نه صرفا محل تولید و عرضه ی فرش!

فرش ماشینی کاشان:

اگر قصد خرید فرش کاشان را دارید بهتر است بیشتر با ویژگی های این فرش آشنا شوید.
کاشان پایتخت و مهد فرش ماشینی ایران و جهان است. حقیقت این است که سایر کشورها ایران را فقط به عنوان نماد فرش دستباف نمی شناسند و فرش ماشینی ایرانی نیز به خوبی جای خود را در بازارهای جهانی پیدا کرده است .
ایران جز کشورهای پیشرو در زمینه ی تولیدات فرش( چه فرش دستباف و چه ماشینی ) به حساب  می آید که در این بین،  شهر کاشان نقش به سزایی در تولید فرش ایرانی دارد.
5 شهرک بزرگ صنعتی در کاشان مشغول به کار می باشند: شهرک قالی سلیمان، نوش آباد، راوند، امیرکبیر و شهرک صنعتی آران و بیدگل
در این شهرک ها حدود 1200 واحد تولید پویا و معتبر مشغول به کارند که در ادامه به برخی از معروف ترین برندهای فرش کاشان اشاره خواهیم کرد.

شهرک صنعتی راوند کاشان

 

انواع فرش کاشان:

  1. فرش قیطران:  

این کارخانه با مساحت 55 هزار مترمربع، بیش از 30 سال در تولید فرش ماشینی درجه 1 سابقه دارد و جزو اولین کارخانه هایی است که اقدام به تولید فرش 1200 شانه و فرش 1500 شانه کرده است ! فرش قیطران تنها تولید کننده¬ی فرش میکرواکریلیک در کشور است که این فرش نیز علاقمندان خاص خود را دارد.

فرش قیطران
دکتر فرش به عنوان نمایندگی رسمی فرش قیطران، محصولات این کارخانه را با قیمتی مناسب در اختیار مشتریان عزیزقرار می دهد.


      2. فرش عالی مقام:
این شرکت بیش از 20 سال است که در زمینه ی تولید فرش سابقه ی درخشان دارد و از سال 93 با تهیه ی دستگاه ویژه اقدام به تولید فرش 1200 شانه کرده است و در این زمینه نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است.


      3. فرش زمرد کاشان:
یکی از بزرگ ترین تولید کننده های فرش کاشان، کارخانه ی زمرد می باشد که تمام محصولاتش درجه 1 است و از جنس نخ اکریلیک تهیه شده است. این شرکت تولیدی، موفق شده است که گواهینامه ی مدیریت کیفیت را از شرکت  mic انگلستان دریافت کند که این امر خود نشان دهنده ی اعتبار محصولاتش می باشد.
از دیگر تولید کننده های فرش کاشان می توان به فرش فرهی ، یلدای کویر و فرش ماشینی خاطره ی کاشان اشاره کرد.


وجه تمایز فرش های کاشان:

یکی از ویژگی های منحصر به فرد فرش کاشان، نوع الیافی است که در بافت فرش به کار می رود . اغلب نخ های مورد نیاز کارخانه های کاشان توسط واحدهای ریسندگی نخ در همان شهر تولید می شود و به قدری با کیفیت و درجه یک است که اکثر شرکت های تولیدی فرش سایر استان ها ، از جمله مشهد نیز نخ اولیه خود را از کاشان تهیه می کنند.


قیمت فرش کاشان:

علاوه بر کیفیت و ابعاد فرش ، یکی از عوامل مهمی که در قیمت این محصول تاثیرگذار است، هزینه ی حمل و نقل می باشد. موقعیت جغرافیایی کاشان یکی از دلایل موفقیت آن است. کاشان جزو استان اصفهان و تقریبا در مرکز ایران قرار دارد و با اغلب کلان شهرهای ایران فاصله ی مناسبی دارد و همین امر هزینه حمل و نقل این فرش را برای مشتری ها به صرفه تر کرده است .
بر خلاف فرش مشهد  که هزینه ی حمل بالاتری را برای مشتری به وجود می آورد .


آشنایی با فرش مشهد:

اگر قصد خرید فرش مشهد را دارید با خواندن ادامه این مقاله بیشتر با ویژگی های آن آشنا شوید.
فرش ماشینی مشهد سابقه ی کمتری نسبت به فرش کاشان و تبریز دارد و با وجود تجربه ی اندک، در سال های اخیر بازار فروش خوبی را به خود اختصاص داده است .


وجه تمایز فرش مشهد:

استفاده از نخ مرغوب و واردات رنگ های ویژه و مواد شیمیایی از کشورهای اروپایی از جمله دلایل موفقیت فرش های مشهد است.

بهترین فرش ماشینی مشهد در کارخانه هایی مثل نگین مشهد ، فرش پرشین و زمرد مشهد تولید می شود .

می توان گفت که فرش نگین مشهد از جمله موفق ترین کارخانه های موجود می باشد؛ زیرا علاوه بر کیفیت محصولاتش به شدت به نوع سلیقه ی مشتری ها نیز توجه می کند و زیباترین فرش ها را تولید می کند، به قدری که این نقش و نگارها، نظر مشتریان اروپایی را نیز به خود جلب کرده است. این کارخانه 26 سال سابقه ی تولید فرش ماشینی دارد و توانسته محصولاتی بسیار با دوام و ماندگار تولید کند.

فرش نگین مشهد


بافت فرش مشهد:

برای تولید فرش مشهد از ترکیب دو نوع بافت فارسی و ترکی استفاده می شود. بهره مندی از این شیوه ی به خصوص، باعث شده است که فرش های مشهد استحکام و دوام بالایی داشته باشند .
اکثر فرش های مشهد در ابعاد 6، 12 و 15 متری بافته می شوند اما در مواردی دیده شده است که این فرش در ابعاد 100 متری هم تولید شود!


جنس فرش مشهد:

بیشترین الیافی که در فرش های مشهد به کار می رود پشم می باشد و به ندرت از نخ مرغوبی مثل اکریلیک استفاده می شود . پشم برای این که نرمی و لطافت داشته باشد چندین بار صیقل داده می شود.

 

خرید اقساطی فرش در دکترفرش:

اگر قصد خرید فرش اقساطی بدون چک را دارید، دکتر فرش درست همانجایی است که باید باشید. دکتر فرش با ایجاد شرایطی ویژه امکان خرید فرش اقساطی را برای کاربرانش فراهم کرده است. شما می توانید تسهیلات خود را به صورت آنلاین دریافت نمایید، فرش خود را به صورت آنلاین انتخاب کنید و به صورت رایگان درب منزل دریافت نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، به صفحه خرید فرش اقساطی مراجعه فرمایید.

 

شما بیشتر کدوم رو می پسندید؟ کاشان یا مشهد؟!heart

 

شبکه های اجتماعی:

pinterest

twitter

لینک کوتاه:

b2n.ir

Yun.ir

نظرات کاربران